Vinyl magazine, over échte dingen
Lang hadden de muziekblaadjes het moeilijk in het tijdperk waarin internet en Spotify de dienst uitmaken. Vorig jaar moest zelfs Rolling Stone Magazine voor het eerst in het bestaan zijn heil nog zoeken bij een investeerder, en verkocht 49 procent van zijn aandelen aan een Aziatische miljardair. Maar zoals met alles lijkt ook voor de muziekbladen een tijd van herwaardering aangebroken.
Er is zelfs een nieuw magazine gelanceerd: Vinyl. Want ja, móchten die mooie vinyl-platen al ooit zijn weggeweest uit onze huiskamers, schrijft hoofdredacteur Joachim Hilhors, dan zijn ze nu weer terug. ‘In dit digitale tijdperk beantwoordt vinyl aan een behoefte aan echte dingen. Hoe handig Spotify ook is, je hébt niks. Het is vluchtig en vrijblijvend.’
Vinyl Magazine tracht dat niet te zijn. Na een overzicht van alle upcoming platenbeurzen in Nederland en België, volgen verhalen over imposante magazijnen vol vinyl, excentrieke platenwinkels, artiest (en vinyl-verzamelaar) Jett Rebel en DJ Wouter van der Goes over zijn Vinyl Friday op radio 2. Tijd om de naald weer uit het stof te halen.
Vinyl Magazine is een uitgave van Leisure Publications en verschijnt vier keer per jaar voor €6,95 per nummer.
Praat mee