word studentlid

— maandag 15 september 2014, 13:14 | 0 reacties, praat mee

Verhalen over verhalende journalistiek

Verhalen over verhalende journalistiek

Het gebeurt niet elke dag, dat je een handboek in één adem uitleest. Zelfs journalistieke handboeken zijn – hoe leerzaam ook – lang niet altijd boeiende lectuur. Dat geldt niet voor dit ‘Handboek verhalende journalistiek’. Eenmaal voorbij die zakelijke, droge titel, en de intrigerende – maar wat mij betreft niet echt uitnodigende – omslagillustratie, is het meteen raak. Laatste wijziging: 2 oktober 2014, 12:25

Eerst úren staren naar dat lege Word-document. Dan een voorzichtige eerste poging tot wat mogelijk een beginalinea van een mooi stuk kan worden.

Backspace, delete, weg, weg, weg.

Nog eens. Poging twee. Staren. Twijfelen. Nee, weg ermee maar weer.

Poging drie.

Poging vier.

Kom op, misschien dat het bij de vijfde lukt.

De zesde dan? Pfft, backspace! Nog maar eens koffie halen Keith Jarrett op de koptelefoon voor de tigste keer op repeat, diep ademhalen en húp, poging zeven moet ’m dan toch echt gaan worden.

… F*ck!

Hier wordt een van de ‘Grootmeesters van het waargebeurde verhaal’ aan het werk getoond. En zelfs aan het moeizame begin van wat uiteindelijk, na veel koffie, zenuwen en opnieuw beginnen, een Tegel-winnend verhaal is geworden.

Dat is het aardige aan dit handboek. Dat het – naast allerlei regel(tje)s en adviezen – vooral voorbeelden laat zien, van in meerderheid Nederlandse auteurs, op de enkele onvermijdelijke Amerikaan na. Het maakt duidelijk hoe verhalen ontstaan, hoe ze zijn opgebouwd en zelfs hoe verschillende versies eruit kunnen zien. En het toont naast ‘grootheden’ diverse jonge journalisten aan het werk, zoals Rik Kuiper of Paulien Bakker, beiden dertigers en beiden bevlogen verhalenvertellers (en promotors van de verhalende journalistiek).

Ik denk ook dat het hun generatie is die wellicht het meeste baat heeft bij dit handboek: journalisten die al redelijk wat ervaring hebben en méér willen doen met hun reportages of onderzoeksjournalistiek. Of de regels en criteria die de auteurs Henk Blanken en Wim de Jong, – deels in navolging van de Amerikaanse goeroes – hebben uitgelicht, nu echt als wetten van Meden en Perzen moeten worden opgevolgd, staat te bezien. Ze zijn nuttig als richtlijnen.

Eén kritische noot toch. Ik vind het een beetje jammer dat de auteurs alleen aandacht besteden aan het ‘verhalende verhaal’ als geheel en niet ook aan het verhaal(tje) als onderdeel van een reportage of verslag. Je hebt niet altijd de ruimte voor een lang verhaal en ook afwisseling kan heel effectief werken. Ik denk aan een boek als ‘Shadows Bright as Glass’, waarin de gelauwerde Amy Ellis Nutt verhalende hoofdstukken afwisselt met wetenschappelijke of historische stukken. Een suggestie voor een herdruk, wellicht?

Henk Blanken en Wim de Jong: Handboek verhalende journalistiek. Atlas Contact, ISBN 978904570599, 256 pag., € 21,99. Ook als e-book.

Bekijk meer van

Wim de Jong Henk Blanken

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.