basis naar compleet

— zondag 1 november 2009, 13:53 | 0 reacties, praat mee

View Source

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) is hoofdredacteur van Bright

De Amerikaanse handelswaakhond FTC heeft begin oktober zijn reclamecode geactualiseerd die stelt dat media open moeten zijn over vergoedingen die zij krijgen in ruil voor publiciteit. De code heeft nu ook betrekking op weblogs. Dat was hiervoor niet het geval. De vorige versie van de code stamde uit 1980, toen internet nog slechts in militaire en universitaire kringen werd gebruikt.

is hoofdredacteur van Bright De Amerikaanse handelswaakhond FTC heeft begin oktober zijn reclamecode geactualiseerd die stelt dat media open moeten zijn over vergoedingen die zij krijgen in ruil voor publiciteit. De code heeft nu ook betrekking op weblogs. Dat was hiervoor niet het geval. De…"} Laatste wijziging: 9 november 2009, 23:23

Als Amerikaanse weblogs vanaf nu achterwege laten eerlijk te melden wanneer er voor berichtgeving geld is ontvangen of een andere beloning, dan kunnen ze een boete krijgen die oploopt tot 11.000 dollar, zo’n 7500 euro.

Voor zover ik weet bestaat zo’n code hier niet. Maar het zou geen overbodige luxe zijn. Ik zal geen namen noemen, maar ik weet van weblogs in Nederland die redactionele berichten publiceren, waarvoor betaald is door adverteerders. Het zijn in feite advertorials maar zijn niet als zodanig herkenbaar voor de lezer.

Het zijn gevallen die helaas in een grotere trend passen. Bij tijdschriften bijvoorbeeld eisen adverteerders redactionele aandacht als voorwaarde om te adverteren, of, nog erger, redacties merken geen publiciteit geven als die niet ook adverteren. Zum Kotsen, zulke praktijken.

Bij een redactionele uitgave moet je iets goeds maken wat het publiek aanspreekt, dan komen de adverteerders vanzelf. Of je maakt sponsored media, waarbij je juist op zoek bent naar lezers. Beide gevallen zijn in elk geval helder.

De boel wordt verziekt door de schimmige dealtjes van partijen die een loopje nemen met de verwachtingspatronen van het publiek. Uitgerekend op internet, waar men sowieso al argwanender tegenover staat dan andere media, doet dit het vertrouwen van het publiek geen goed. Een toenemend deel van dat publiek gaat er al bijna vanuit dat positieve berichtgeving op internet gekocht is. Dat weet ik uit eerste hand.

Bij Bright zijn wij zo open en helder mogelijk over redactie, commercie en eventuele mengvormen. Juist omdat wij over veel merken schrijven en doorgaans alleen berichten over zaken die wij bijzonder vinden. Bright is uiteraard niet de enige site die open en helder is en ook niet de enige die lijdt onder de afwezigheid van een code. Reclame Code Commissie, leest u mee?

evanderzande@villamedia.nl

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.