data als kans

— donderdag 10 februari 2011, 10:08 | 0 reacties, praat mee

Digitaal dagblad

‘Nieuwe tijden vragen om nieuwe journalistiek’, motiveerde Rupert Murdoch van News Corporation begin februari de keuze om zijn ‘iPad-krant’ The Daily alleen als app uit te brengen specifiek voor Apple’s tablet­computer en niet in print te verschijnen. De oude mediamagnaat heeft jarenlang geworsteld met het web, waar het uiterst lastig, zo niet onmogelijk bleek om het publiek over te halen te betalen voor nieuws, en ziet met de komst van de iPad, waarop gebruikers meer betalings­bereidheid vertonen, zijn kans eindelijk schoon. Jammer voor hem vragen de nieuwe tijden niet om The Daily.

Laatste wijziging: 10 februari 2011, 11:11

Murdoch heeft dertig miljoen dollar in het project gestoken. Ze hebben hun best gedaan om van de app (voorlopig alleen in de VS beschikbaar, een internationale editie volgt) iets bijzonders te maken. De inhoudsopgave wordt gepresenteerd in een carrousel, elke editie begint met een video met de hoogtepunten uit het nieuws, zelfs in de advertenties gebeurt iets. Het is allemaal niet spectaculair, maar de app is in elk geval geen pdf-viewer.

De inhoud daarentegen is van middenberm-niveau: beetje wereldnieuws met veel foto’s en human interest, opiniepagina’s (meningen zijn immers goedkoop), gossip, lifestyle, veel sport en zelfs een heuse rubriek voor ‘apps & games’. Denk USA Today meets Algemeen Dagblad. Grootst gemene deler werk. Een grove denkfout volgens mij.

Wie zit er anno 2011 nou te wachten op nog een dagblad volgeschreven door honderd eigen journalisten dat 14 cent per dag kost? Dat is geen nieuwe journalistiek. NU.nl biedt mij op de iPad al gratis grofweg hetzelfde nieuws gemaakt door een kleiner team. Murdoch had beter honderd programmeurs aan het werk gezet.

Dat is waar de uitgever van The New York Times voor heeft gekozen. Samen met de makers van url-verkorter Bit.ly, groot geworden op Twitter, werkt de krant aan News.me, een zogeheten social news reading app. Aan de app wordt nog gesleuteld maar het idee is duidelijk geïnspireerd door Flipboard, de vernieuwende social magazine app die je favoriete nieuwsfeeds combineert met de feeds uit je sociale netwerken. News.me brengt je het nieuws dat de mensen die jij volgt op Twitter lezen. Dat wil zeggen, het nieuws waar zij op klikken en dat zij delen op Twitter.

Het idee van News.me spreekt me meteen al meer aan. We hebben als modern publiek eerder behoefte aan oplossingen voor de informatie-overvloed dan aan een nieuwe titel die meer van hetzelfde biedt en feitelijk alleen maar redundantie toevoegt. News.me is slimmer, meer van deze tijd. Meer een dienst dan een dagblad. Dat is pas nieuwe journalistiek. Daar wil ik best voor betalen.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) is hoofdredacteur van Bright

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.