V’GAN heeft een snufje glamour nodig

Voor foodies is er deze maand een nieuw blad bijgekomen: V’GAN Lifestyle Magazine. ‘Bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in gezond & plantaardig eten, voor elke dag of gewoon eens een keertje’, vermeldt de website. Met het oprukkende leger van mensen die de veganistische levensstijl aanhangen, is het eigenlijk een wonder dat er nog geen glossy voor die specifieke doelgroep in het schap lag.
Niet dat het in dat segment niet eerder is geprobeerd. Jaren terug hadden we al duurzame glossy’s als Goodies en GREEN.2. En nog niet zo heel lang geleden lanceerde Debby Gerritsen bij Sanoma de door haarzelf bedachte glossy Vega magazine, dat zich op vegetariërs en flexitariërs richtte, omdat ‘vlees eten het nieuwe roken’ was. Ze hebben het geen van allen gered.
Het voordeel voor V’GAN zou ‘m erin kunnen zitten dat de hoofdredacteur, Sanne van Rooij (28), al ver voor lancering een flinke achterban had opgebouwd. Ze eet sinds vier jaar veganistisch en deelt haar ervaringen met de wereld via @beautyblends op Instagram. Stand vandaag: ruim 117.000 volgers. Haar profiel ontwikkelde ze door tot het online platform Living the Green Life (LTGL). Uitgeverij VipMedia benaderde haar voor een kwartaalmagazine.
In V’GAN staat ook precies wat je ervan mag verwachten: het hoe en waarom van mensen die plantaardig eten, ‘plant based’ de marathon lopen, vegan hotspots en heel veel recepten in de categorie: ‘lekker snoepen kan best zonder eieren, roomboter, slagroom of geraffineerde suiker’.
In de presentatie zou V’GAN een snufje van de glamour van het in 2013 ter ziele gegane Vega Magazine kunnen gebruiken. Die presentatie is namelijk best wel zakelijk, los van de receptenpagina’s heel erg tekstgericht, en heeft op sommige plekken een merkwaardige typografie. Ook de cover – met daarop de hoofdredacteur die weifelend een stukje aardbei omhoog houdt – grijpt je nou niet echt bij de kladden als je voor het schap staat. Misschien even bellen met Debby Gerritsen.
V’GAN Lifestyle Magazine is een uitgave van VipMedia. Het blad verschijnt vier keer per jaar en kost 5,95 euro. www.v-gan.nl
Praat mee