Vergeet pageviews: richt je op routine en abonnementen
Twee vermeend onmisbare basisingrediënten voor het meten van een succesvolle site, pageviews en leestijd, zijn volgens nieuw onderzoek ondergeschikt aan de statistiek of je veel terugkerende lezers hebt. Trouwe lezers die regelmatig terugkeren zijn waardevoller en eenvoudiger te overtuigen tot een betaald digitaal abonnement.
Die conclusies zijn getrokken uit analyse van dertien terabyte aan (geanonimiseerde) gebruikersdata van drie nieuwssites die grote steden bedienen: de Chicago Tribune, San Francisco Chronicle en Indianapolis Star.
Deelnemers zeggen dat de insteek van het onderzoek belangwekkend is: de nadruk ligt op het vasthouden van lezers en omzet genereren via abonnementen, niet door ze advertenties voor te schotelen.
“Mijn klant is de consument en bron van mijn inkomsten”, zegt directeur Tom Rosenstiel van belangenorganisatie American Press Institute over het onderzoek. “Dat in tegenstelling tot mijn klant is de adverteerder en ik zet mijn lezers in voor deze adverteerders. Het is flinke verandering en een enorme verschuiving van de missie.”
De conclusies lezen als een open deur: belangrijk is dat uitgeverijen nieuws aanbieden waar lezers voor terugkomen en ‘blijven plakken’. Uit het onderzoek blijkt echter dat unieke lokale inhoud waar interesses van lezers worden beantwoord de beste kansen op een wederzijds lucratieve band biedt.
Het creëren van een voorspelbaar dagelijks patroon voor lezers is voor sites van belang. “Wat lokaal precies inhoudt verschilt per markt, maar uitgevers moeten zich dat segment eigen maken en iets biedt dat anderen missen”, aldus de onderzoekers. De sites zullen ook in 2019 nog met onderzoekers samenwerken om te zien of er meer conclusies zijn te verbinden aan gebruikersgedrag. Het moet leiden tot nieuw digitaal gereedschap om lezers te binden.
Rosenstiel waarschuwt wel voor al te brede conclusies op basis van slechts drie deelnemende sites. Ook is bepaald gedrag van internetbezoekers lastig te duiden. Meer bij Poynter
Praat mee
1 reactie
Erik van Heeswijk, 7 februari 2019, 11:03
Interessante link!
Dit is inderdaad de mondiale beweging; van bereik naar impact. Loyaliteit, conversie, terugkeergedrag en tevredenheid worden dan cruciaal.
Daarbij is natuurlijk niet de pageview de verdachte, je hebt immers bereik nodig om te kunnen converteren, maar in hoe je naar die views kijkt. Is het een passant, kun je er een fan in ontdekken, en heeft die view tot goed leesgedrag geleid? Die manier van denken, zeker als je er op artikelniveau op kan acteren, levert een stabieler businessmodel op en - zeker niet onbelangrijk - ook betere en meer geïnspireerde journalistiek.
Dat betekent in de praktijk wel dat scoops minder wezenlijk worden en follow-ups soms belangrijker. Zijn redacties daar zelf aan toe?
Groet Erik van Heeswijk