Verantwoordelijkheid
Karel van den Berg schrijft in zijn bijdrage in Villamedia magazine (nr. 16, 23.09.11) een aantal zinnen die mij uit het hart gegrepen zijn. ‘Die onafhankelijkheid en vrijheid – de pijlers onder betrouwbaar nieuws – zijn te vaak misbruikt als een schuilplaats tegen verantwoordelijkheid.’ Ook schrijft hij: ‘Naarmate onze klandizie meer smaak ontwikkelt, maken we haar steeds minder wijs. Sterker, ze kan beter dan ooit kwaliteit vergelijken, herkennen en ook waarderen.’ En: ‘We moeten als vakmensen een voorsprong houden op de thuisjournalist, met onderscheidende ideeën en om wat belangrijk is relevant en interessant te maken.’
Wat Van den Berg betreft is daar creativiteit voor nodig. Dat laatste is natuurlijk niet het exclusieve domein van de journalistiek.
Onafhankelijkheid wel en zeker in combinatie met betrouwbaarheid en creativiteit. Die drie begrippen samen maken wat mij betreft het verschil tussen journalistiek en communicatie. Daaruit volgt dat journalisten zich idealiter zouden moeten concentreren op onafhankelijke, betrouwbare en creatieve berichtgeving, zonder angst om bestaande paden te verlaten.
Dat wordt dan vast en zeker herkend door het publiek. Er is altijd behoefte aan kwaliteit. Juist als het aanbod van pulp enorm is.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Praat mee