foj 2019

— woensdag 13 maart 2019, 11:18 | 0 reacties, praat mee

Van social naar media

Foto: Truus van Gog

Sociale media mogen dan nog onverminderd populair zijn, een vervanger voor de reguliere media zijn ze niet. Dat stelt Jeff Sonderman, adjunct-directeur van het American Press Institute. Ja, de meeste mensen maken gebruik van platforms als Facebook en Twitter. Maar wanneer ze daar op belangrijk nieuws stuiten gaan ze al snel verder lezen bij voor hen vertrouwde media, zei hij onlangs tijdens een interview met de Local Media Association.

Een opsteker voor journalisten en de media, maar toch zijn de harde cijfers minder geruststellend. Voor Amerikaanse volwassenen waren sociale platforms eind 2018 namelijk voor het eerst een belangrijkere bron van nieuws dan traditionele media, blijkt uit onderzoek van Pew Research. Nog geen volledige vervanger inderdaad. Maar wel een steeds grotere speler in de nieuwsmarkt.

Die dominantie van sociale netwerken, dat is iets waar je als traditioneel medium mee om moet leren gaan. Bijvoorbeeld door de banden met sociale media helemaal te schrappen of door juist vol in te zetten op de platformen met het grootste bereik, zoals ze onder andere bij RTV Noord doen. “Want als je niet inzet op sociale netwerken, dan loop je het publiek dat daar zit mis.”

Welke van deze strategieën je ook kiest, de uitbaters van sociale media zijn de grote winnaars. Reguliere media die hun werk op platforms als Facebook en Twitter plaatsen, helpen die platforms alleen maar verder groeien. Tegelijkertijd is het te laat om jezelf als medium helemaal afzijdig te houden van sociale media omdat de platforms – in ieder geval in de Verenigde Staten – al de belangrijkste nieuwsbron zíjn.

Een verlies-verliessituatie voor de reguliere media. En precies het tegenovergestelde voor Mark Zuckerberg (die met een vermogen van 62,3 miljard dollar toch al weinig te klagen heeft) en zijn collega’s. De mediarol van sociale platforms wordt alleen maar groter, nu ze zich steeds meer in het vaarwater van de media begeven. Want ook al ontkende Mark Zuckerberg tijdens een verhoor van het Amerikaanse Congress vorig jaar nog dat zíjn Facebook een mediabedrijf was, dat is het wel degelijk aan het worden. En dat geldt ook voor andere sociale netwerken.

Zo is Facebook Amerikaanse nieuwszenders gaan betalen voor programma’s die exclusief op Facebook Watch te zien zijn. Twitter experimenteerde op zijn beurt eerder al met live video, pushberichten bij belangrijk nieuws en het uitzenden van de pre-show van de Golden Globes. Probeersels die ook bij reguliere media niet zouden misstaan.

Die omkat van techbedrijf naar mediabedrijf zet naar verwachting nog wel even door. Dat kan best pijnlijk worden voor klassieke media, die de laatste jaren al moesten aanzien hoe steeds meer van hun advertentie-euro’s richting Silicon Valley rolden. Het vereist niet heel veel fantasie om je voor te stellen dat Sonderman zijn mening over een paar jaar misschien wel moet gaan bijstellen.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.