— vrijdag 8 februari 2019, 15:01 | 0 reacties, praat mee

De online lessen van… Stephanie Nijssen en Rens van Stralen (RTV Noord)

Community manager Stephanie Nijssen (links) en digital media coördinator Rens van Stralen van RTV Noord

Wat werkt online wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Stephanie Nijssen en Rens van Stralen, respectievelijk community manager en digital media coördinator bij RTV Noord.

Daar zijn waar het publiek is. Dat was volgens Rens van Stralen, digital media coördinator bij RTV Noord, reden om de afgelopen jaren flink in te zetten op Facebook. Want hoewel het aantal gebruikers op het platform terugloopt, zijn er nog altijd miljoenen Nederlanders die er dagelijks gebruik van maken. “Als je niet inzet op Facebook, loop je dat publiek mis.”

Dat inzetten op Facebook doet RTV Noord op meerdere manieren. Vooral de video’s die RTV Noord speciaal voor het platform maakt scoren goed. “Dat komt ook doordat we deze video’s ‘social monteren”, legt community manager Stephanie Nijssen uit. “De video’s zijn met een iPhone gefilmd en ze zijn voorzien van ondertiteling en context gevende bloktitels, omdat de meeste mensen ze bekijken op plekken waar ze geen geluid aan kunnen hebben.”

RTV Noord focust zich op Facebook niet op één type video, maar experimenteert om te zien wat wel en niet werkt. De regionale omroep maakt korte nieuwsitems en uitlegvideo’s, maar ook langere series, bijvoorbeeld over schuurfeesten in de regio. Bij grote nieuwsgebeurtenissen, zoals extreem weer, worden video’s van gebruikers doorgeplaatst. Met Facebook Live worden ontwikkelingen in het nieuws rechtstreeks in beeld gebracht. Een deel van de video’s is in de streektaal, iets wat de Groningers volgens Nijssen erg waarderen.

Niet te afhankelijk
Wie zoveel content levert aan Facebook moet zich bewust zijn van de risico’s die dat met zich meebrengt. Het sociale platform, dat in februari zijn derde lustrum vierde, paste vorig jaar zijn algoritme aan waardoor posts van media minder snel bij gebruikers op de tijdlijn verschijnen. “We hebben daardoor ons bereik flink zien dalen”, geeft Van Stralen toe.

“Maar belangrijker dan veel mensen bereiken is de juiste mensen bereiken”, vervolgt hij. “De mensen die onze pagina’s hebben geliked krijgen onze berichten en video’s nog gewoon te zien. In principe ben je er als regionaal medium vooral voor de mensen in de regio. En zij weten ons op Facebook nog steeds goed te vinden.” Dat blijkt ook wel aan het succes van enkele Facebook-groepen die RTV Noord is gestart en waar Groningers bijvoorbeeld positieve verhalen delen of praten over aardbevingsschade. De gesprekken in deze groepen dragen regelmatig bij aan nieuwe items voor de omroep.

Volgens Nijssen zit het bereik van de Facebook-posts van RTV Noord nog steeds in de lift. “Maar dat betekent niet dat we nu stil moeten gaan zitten. We experimenteren veel met andere platforms. Eigenlijk net zoals we in 2009 ook met Facebook begonnen te experimenteren. Een van die platforms is Instagram. “We richten ons daarbij op nieuwe vormen voor Stories en IGTV. Die laatste heeft nog wat Instagramharten te veroveren, maar daar willen we in elk geval vroeg bij zijn.”

Gespecialiseerd team
Ondanks het feit dat RTV Noord zo actief is op Facebook, raadt Nijssen andere media aan niet te veel op één paard te wedden. Kies een focus maar maak wel tijd vrij om andere platforms uit te proberen, is haar advies. RTV Noord heeft daarom een team ingesteld dat zich puur en alleen met sociale media bezighoudt. De sociale media van het merk worden verzorgd door een vijfkoppig zelfsturend team dat zelf de verantwoording heeft over de strategie en inhoud van de platformen. Daarnaast leveren freelancers ook content aan.

“Social media voelt voor veel redacties nog steeds niet als een eerste levensbehoefte”, aldus Van Stralen. “Er wordt soms een beetje op neergekeken. Daardoor ontstaat het risico dat mensen het ‘er even bij gaan doen’. Als dat je instelling is, dan sneeuwt het heel snel onder. Ook voor social media heb je een team nodig dat nadenkt over een strategie en dat nieuwe dingen uitprobeert. Verhalen vertellen op sociale media is een belangrijke vorm van journalistiek.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.