foj 2019

— zaterdag 28 januari 2012, 11:16 | 4 reacties, praat mee

Van onze verslaggever

Niets ten nadele van al het andere in het dagblad, maar waar is onze verslaggever gebleven? Op een druilerige zaterdag waad ik door de krant op zoek naar degene die zolang de ruggengraat van de journalistiek vormde. De held die naamloos in dienst was van het nieuws, de vragen stelde, de bronnen opzocht, het geheugen raadpleegde, de kraag van de regenjas opzette tegen regen en wind om erbij te zijn, die schreef en schrapte net zo lang tot er een strakke 1-kolommer stond, waarboven zijn eretitel mocht prijken: van onze verslaggever.

Ik blader door de krant: 162 pagina’s. Ik tel zowat 30 advertentiepagina’s. En verder: 4 cartoons, 8 opiniestukken, 14 interviews en profielen, 15 recensies, 18 columns, 25 achtergrondartikelen en 58 (!) rubrieken. Ik kom er achter wat een heleboel mensen over van alles vinden en welke wijn ik daarbij moet drinken.

Er blijven zo’n 38 artikelen over die ik beschouw als nieuwsbericht, pogingen om mij feitelijk te informeren over het nieuws. Ik trek daar de boeken-, beurs-, sport- en wetenschapsweetjes (21) in de bijlagen vanaf. Ik tel 4 berichten waar helemaal niets boven of onder staat en die vermoedelijk op het conto staan van een persbureau. Drie andere berichten zijn ankeilers van verhalen dieper in de krant. Ik houd 10 stukjes over: 2 economie, 4 buitenland, 4 binnenland. De buitenlandredactie heeft 3 berichten verzorgd op basis van persbureaus. Eén bericht is van een correspondent. De economie- en binnenlandberichten zijn onder naam geschreven, ook de één-kolommer over een kabinetsbesluit. Maar ergens in de dikke zaterdagkrant staat warempel boven een zelfstandig bericht van 22 regels ‘van onze verslaggever’. Eén!

Ik hoor collega’s al roepen: ‘Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Het gaat er al lang niet meer om wat er is gebeurd maar waarom. Trouwens, heb jij zelf niet ooit bij een krant de verslaggeverij uitgedund en zit je nu vooral wat te pruilen omdat dagbladen de kaas van je weekblad eten?’

Zeker, maar mogen we er tenminste even bij stilstaan dat onze verslaggever uitsterft, terwijl zelfs de postzegelrubriek zich nog staande houdt? De verslaggever is het slachtoffer van het misverstand dat alles toch al bekend is. Er zou een monument moeten komen voor de onbekende verslaggever. Met een eeuwige vlam ter nagedachtenis van het voetvolk van de feiten. En in marmer de woorden van De Jeugd van Tegenwoordig gebeiteld:

Je bent een sjembek dat zeurt
Maar je weet niet watskeburt, watskeburt, watskeburt

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), hoofdredacteur van Vrij Nederland, nodigt Janny Groen, verslaggever van de Volkskrant, uit voor de volgende estafettecolumn.

Bekijk meer van

Praat mee

4 reacties

a v ammelrooy, 26 januari 2012, 16:04

Om welke krant gaat het hier eigenlijk?

Miro Lucassen, 26 januari 2012, 16:56

Heel juist Frits, zeg ik als ex-onze-regioverslaggever. Maar baseer je niet alleen op de tot in alle gaatjes voorgeproduceerde en dichtgetimmerde zaterdagkrant. Doordeweeks is de traditionele verslaggever nog wel iets vaker op pad. Maar nieuws is altijd lastig geweest, vooral als het onverwachts komt. Nóg een stuk uit de raadsvergadering? En ach, de moeite die het vanouds kostte om nieuws mee te krijgen wanneer ik dat op vrijdag om 14 uur pas kon aankondigen. En ja, dan moest ik het nog schrijven. Het werd weer makkelijker toen we binnen het redactionele systeem artikelen konden wisselen binnen de vorm. Daartoe wel de kunst van het passend schrijven fijnslijpen.
Ik heb er ruim 20 jaar van genoten. Soms zie ik een echte nieuwe verslaggever in actie. Zo eentje die inderdaad alles uit de kast haalt voor dat bericht van 20 regels eigen unieke inhoud. Dat zorgt voor leesplezier. Dus alsjeblieft geen monument voordat de verslaggever echt is uitgestorven. Blaas het vuurtje liever aan!

Jacqueline W, 26 januari 2012, 18:09

Net als Anneke van Ammelrooy vroeg ik me ook af welke krant Frits had uitgeplozen. Maar het doet er niet zoveel toe, ik denk dat Frits’ analyse grosso modo voor alle landelijke kranten opgaat. Misschien niet voor de regionale. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat daar ‘de’ verslaggever toch iets vaker op pad is. Of zie ik zelfs daar mijn wensen voor de werkelijkheid aan? Het Parool, lokaal én regionaal, stuurt wel verslaggevers op pad, maar deze (heel vaak stagiairs, trouwens) krijgen dan doorgaans meteen hun naam boven het verhaal, hoe onnozel ook het onderwerp. Misschien is een deel van het probleem dat ‘verslaggeven’ zoiets bijzonders is geworden, dat dit meteen ‘beloond’ moet worden met - sorry, even in Dunglish - een eigen ‘byline’. ;)

J.C. Roodenburg, 27 januari 2012, 15:03

Frits: uitstekend stuk. Ik kan er nog aan toevoegen dat ‘Van onze verslaggever’ al lang niet meer bestaat. Bij zelfs de simpelste stukjes wordt de naam van de redacteur/verslaggever er boven gezet. Ook als er geen sprake is van interpretaties of opinies. Ik heb daar in het verleden ooit wel eens wat van gezegd bij het toenmalige dagblad. Alle ijdeltuiten, die hun naam boven een nieuwsbericht van een persbureau of van zelfs een persbericht zetten, keken mij wazig aan. Ik zie thans in mijn regionale dagblad dat bij heel eenvoudige stukjes ook al de naam staat van de verslaggever. Of hij of zij iets bijzonders doet. Een groot deel van de dagbladjournalistiek bestaat nog steeds uit het fungeren als ‘doorgeefluik’ van informatie. Helaas zit daar vaak geen ‘eigenheid’ bij.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.