— vrijdag 10 februari 2012, 12:07 | 0 reacties, praat mee

Cadeaupapier

Loop je op kousenvoeten door een radicale moskee, met een notitieblokje door aanmeldcentrum Ter Apel, word je achterop de bagagedrager door een achterstandswijk geloodst; kortom, sta je met je poten in de modder, word je niet herkend door Frits van Exter, hoofdredacteur van Vrij Nederland. Als naar een speld in een hooiberg zoekt hij naar bijna uitgestorven ‘naamloze helden, die in dienst van het nieuws vragen stellen, bronnen opzoeken, het geheugen raadplegen en de kraag van de regenjas opzetten om tegen regen en wind erbij te zijn’.

Ik zie ze dagelijks om mij heen. Niet alleen op de redactie van de Volkskrant, die een moderne nieuwskrant wil zijn, maar ook bij de (gedrukte) concurrentie en bij de tv-journaals.

Verslaggevers die optrekken met Libische rebellen, die – dik ingepakt – in de storm berichten over zwakke Nederlandse dijken, die HBO-scholen afstruinen op zoek naar diplomafraude, die de relaties blootleggen tussen tattoos en gesneuvelde soldaten.

Toegegeven, het zijn geen anonieme helden. Ze schrijven – hoe ijdel – veelal onder naam. Ze schaven ook niet massaal aan strak gecomponeerde 1-kolommers, waar de ex-hoofdredacteur van dagblad Trouw zo naar verlangt. Veeleer aan 2- en 3-kolommers.

En steeds wanhopiger aan serieuze reportages, waarin ze hun observaties, nieuwsfeiten en hun historisch besef proberen te proppen. Want bij elke opmaakvernieuwing lijken de gelaagde verhalen te krimpen als te heet gewassen T-shirtjes in de was.

Nieuwsfeiten krijgen steeds minder ademruimte, maar verdwenen uit de krant zijn ze geenszins. Geen enkele krant haalt de neus op voor de vijf w’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom. Op nrc.next na misschien, die helemaal gaat voor de duiding.

De verslaggever is dan ook niet, zoals Van Exter betoogt, slachtoffer van het misverstand dat alles al bekend is. Maar eerder van het misverstand dat recht-toe-recht-aan nieuws saai is. De vijf w’s worden verpakt in creatieve grafieken, in scenario’s, in een drie-, vier- of vijf-vragen-aanpak. Daar ben ik ook helemaal niet tegen. Leve de creatieve vormgever!

Maar de angst dat de snel verveelde lezer afhaakt is zo groot, dat al rap wordt gegrepen naar trendy, exotisch, grappig, verfrissend cadeaupapier. Werkschema’s van piloten worden – vrijwel onleesbaar – weggewerkt in een opgeblazen neus van een vliegtuig, koppen van dictators geplakt op ijslollystokjes, provincies opgediend als taartpuntjes met toefjes slagroom, champignons getooid met militaire helmpjes.
Te vaak is lolligheid troef. Dat gaat ten koste van de serieuze inhoud. Wat je ziet is niet wat je krijgt.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), verslaggever van de Volkskrant, nodigt Bas Mesters, Italië-correspondent voor NOS en NRC Handelsblad, uit voor de volgende estafettecolumn.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.