Uitstekende omzetcijfers en groei digitale abonnees Le Monde

De Franse krant Le Monde haalt komend jaar 50 miljoen euro uit digitale abonnementen, zegt Louis Dreyfus van uitgeverij Le Monde Group. Er zijn momenteel 385.000 digitale abonnees, het doel is dit jaar af te sluiten met 460.000 digitale lezers.
In een interview met vaktitel Mindmedia zegt Dreyfus dat de omzet binnen de uitgeverij stabiel is, goed voor 300 miljoen euro met een winst na belastingen van zo’n 15 miljoen euro. Dat is meer dan in 2019.
Betalende abonnees zijn de voornaamste inkomstenbron (83 procent) voor het uitgeefconcern, dat naast Le Monde ook diverse tijdschriften uitgeeft. Advertenties bepalen nu 17 procent van de inkomsten. Dreyfus merkt op dat de afhankelijkheid van reclame tien jaar geleden nog 25 procent was. “Binnen de veld van Le Monde zijn digitale abonnementen de belangrijkste bron van inkomsten geworden”, aldus Dreyfus.
Good news en francais - Le Monde reports continued growth in digital subscriptions, sets total target of 460k subscriptions by end of 2021. More and more examples of distinct, stand-out news media succeeding both editorially and commercially. Well done everyone. https://t.co/kZ9DKbjzGx
— Rasmus Kleis Nielsen (@rasmus_kleis) February 16, 2021
Eind vorige maand meldde Le Monde dat ze twee derde van hun inkomstens uit abonnementen en losse kioskverkoop halen, met 23 procent uit advertenties. Digitale abonnementen hebben de daling van print- en reclameinkomsten gecompenseerd, aldus de krant.
Verder wordt de daling van printinkomsten geremd door productdiversificatie als boeken, dvd’s en evenementen. Programma’s en redactionele inhoud van deze evenementen zijn de exclusieve verantwoordelijkheid van de redactie van Le Monde.
Praat mee