Uitgave online advertenties voor eerst hoger dan offline reclame
De uitgaven aan online reclame in de Nederlandse media lagen in 2020 voor het eerst hoger dan bestedingen aan offline advertenties. Hoewel dat al een paar jaar in de lucht hing, kwam die omslag vorig jaar deels doordat organisaties vanwege de coronacrisis minder zijn gaan besteden.
Dat berekende onderzoeksbureau Nielsen, volgens NU.nl. Volgens het bureau werd vorig jaar 4,4 miljard euro aan reclame besteed, 6 procent minder dan in 2019. 52 procent daarvan ging naar online advertenties.
Nielsen stelt dat adverteerders door de crisis terughoudender werden en dat het sluiten van fysieke winkels ervoor zorgde dat er minder geld werd uitgegeven aan reclamefolders. Bestedingen aan online reclame namen tegelijkertijd toe, wat een groei van 7,5 procent betekent ten opzichte van 2019.
Vooral bestedingen aan buitencampagnes en reclame in de bioscoop daalden flink, maar ook aan radio- en televisiereclame werd minder besteed. Bij print liepen de inkomsten uit advertenties met 23 procent terug, wat volgens Nielsen in lijn is met dalingen van de afgelopen jaren. Kranten hadden volgens het onderzoeksbureau minder last van de coronacrisis. Bij huis-aan-huisbladen liepen de advertentie-inkomsten met een derde terug.
Praat mee