Nielsen: In 2018 grootste stijging netto mediabestedingen in vijf jaar tijd
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2018 met 3,2 procent toegenomen tot 4,53 miljard euro. Het was de grootste stijging in de laatste vijf jaar, blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2018 dat marktonderzoeksbureau Nielsen binnenkort publiceert.
Ook televisie, radio, out of home en sponsoring zagen de advertentie-inkomsten toenemen, meldt Nielsen. De grootste stijging kwam op naam van online reclame: plus 8 procent. Na online reclames stegen de uitgaven aan buitenreclames het meest, met zo’n 6 procent. Uitgaven aan televisiereclames stegen met 3 procent. Radio pluste licht met bijna 1 procent en aan sponsoring werd na jaren van daling in 2018 voor het eerst weer meer besteed (+2,7 procent).
Alleen gedrukte media zagen de reclame-inkomsten teruglopen. Gezamenlijk bedroeg de daling van alle printmedia zo’n 7,5 procent. Vooral publiekstijdschriften (bijna 10 procent) en vaktijdschriften (8,5 procent) zagen de reclame-inkomsten flink teruglopen. Dagbladen en huis-aan-huisbladen bleven net iets onder het printgemiddelde met respectievelijk -6,5% en -6,8%.
Praat mee