Mediabestedingen stijgen; half miljard minder budget
Uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2016 van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de netto-mediabestedingen in Nederland met 1,4 procent zijn gegroeid tot bijna 4,7 miljard euro. Op internet was de groei het grootst; ook televisie zag een lichte groei. Reclame in de buitenlucht ('out-of-home') groeide het sterkt bij offline media. In alle andere mediatypen daalden de inkomsten uit advertenties.
MarketingTribune wijst er op dat hoewel sprake is van een stijging, de netto mediabestedingen tien jaar terug op 5,2 miljard euro lagen. Bij printmedia verdwenen de afgelopen tien jaar 1,5 miljard aan advertentiebestedingen; online zag een toename van 1 miljard euro. “Per saldo is 500 miljoen euro verdwenen uit de Nederlandse advertentiemarkt”, concludeert MarketingTribune.
De jaar-op-jaar daling van advertentie-inkomsten bij printmedia betekent dat tweederde van de omzet in de afgelopen tien jaar is verdampt. MarketingTribune: “Die daling geldt voor alle mediumtypen binnen print, hoewel dagbladen de grootste daling kenden met bijna 70 procent.”
Publieks- en vaktijdschriften zien ook dalingen, al ging die in 2016 minder hard dan bij dagbladen. Meer bij MarketingTribune
Praat mee