Afstudeerprijs Villamedia 2019

— vrijdag 13 september 2013, 08:34 | 2 reacties, praat mee

U spreekt met de tiplijn

Het beantwoorden van de tiptelefoon wordt bij krantenredacties vaak gezien als kneuzenbaantje. Dat doet de stagiair wel. Of iemand die niets anders te doen heeft, die geen giga nieuwsverhaal maakt. Ik ben ook weleens die kneus die de tiplijntelefoon moet bemannen, maar ik doet het stiekem met veel plezier.

Eén bepaalde vaardigheid is belangrijk om het leuk te houden: afkappen wanneer je het gesprek beu bent. Door verschillende bijbaantjes heb ik nogal wat ‘telefoonervaring’ opgedaan, veelal bij grote dienstverleners. Het eerste wat ik bij hen leerde: hoe kun je iemand snel afpoeieren en toch tevreden houden. De klant is immers koning.

Gehoord op de redactie:

‘U bent kunstfluiter? Op uw vingers? En nu wilt u uw carrière nieuw leven in blazen, juist ja. Für Elise? Een fluitje van een cent?’

‘Indrukwekkend, maar ik zie helaas geen actuele aanleiding voor een paginagroot interview.’

Wie er geen plezier in heeft, troost zich met de gedachte dat er altijd een gouden eitje binnen kan vallen. Een afgevaardigde van de Telegraaf hield tijdens mijn opleiding een klein pleidooi voor de tiptelefoon. ‘De meeste scoops komen via de tiplijn binnen,’ vertrouwde hij ons toe. Of dat waar was, weet ik niet. Misschien speelde hij in op de mogelijkheid dat één van mijn klasgenootjes de telefoon-stagiair zou worden. Ik heb in ieder geval nog geen voorpaginanieuws gehoord aan de lijn. Al hoor ik soms wel een tip die de krant haalt.

‘Ik las vandaag in de krant over de bomenoverlast. Als je over bomen in west schrijft kun je toch ook wel over onze bomen in oost schrijven? De hele straat ligt vol met bladeren en het is pas zomer, hè meissie. Kan de gemeente ze niet weg halen?’

‘Misschien..’

‘Ik ben moeilijk te been en breek bijna mijn nek over het bladerdek. Ik kom de deur niet meer uit! Kom zelf maar kijken, kun je er meteen een stukkie over schrijven.’

Toevallig had een collega die week al twee telefoontjes over het metershoge bladerdek ontvangen. Er bleek toch wat aan de hand te zijn. Oké, nog één voorbeeld.

‘Ik heb een leuk onderwerp voor de krant: ik ben morgen jarig. Ik ga opera zingen op de Oudegracht’

‘Bent u operazanger?’

‘Onder andere. Ik kan nog meer. Ik heb een luidspreker waardoor ik goed hoorbaar ben: van de Winkel van Sinkel tot aan de HEMA.’

Een leuk gesprek, maar deze meneer heeft de krant niet gehaald.

‘Irritant he,’ zei een collega gisteren nog, ‘dat je die telefoon steeds op moet nemen tussen je werk door’. Niet dus. Zolang het geen persvoorlichters zijn die moeten weten of hun mail is aangekomen is het groots entertainment. Je moet het wel willen zien.

Bekijk meer van

Praat mee

2 reacties

J.C. Roodenburg, 29 september 2013, 11:15

De beste tips krijgen nog steeds journalisten van hun netwerk of relaties. Het is overigens ‘ik doe’ i.p.v. ‘ik doet’...

Ernst Daniel Nijboer, 4 oktober 2013, 13:37

Mijn ervaring als journalist is dat er nauwelijks of geen respons volgt op tips of nieuws via de tiplijn

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.