foj 2019

— vrijdag 24 mei 2013, 09:35 | 0 reacties, praat mee

Bitterballen fansite

Bitterballen, dat was het meest gebruikte zoekwoord waarmee mensen op mijn oude site terecht kwamen. Althans, dat zegt mijn WordPress statistiekenpagina. Wat brengt een mens ertoe om bitterballen te googelen? Hoe minder je erover weet hoe beter, lijkt mij.  Maar goed, al die bitterballiefhebbers op mijn site, wat moest ik ermee?

Ik heb ooit een college gevolgd over vindbaarheid op het net en over mogelijkheden om geld te verdienen. Niche-onderwerpen werken goed, daar zijn adverteerders dol op. Meneer Van Dobben eens een belletje geven? Maar ik geloof niet dat ik zin had om een frituurblog te beginnen.

Die statistieken vertelden me nog meer, namelijk dat mijn pagina een keer of 100 per dag werd bekeken. Het idee van een site is natuurlijk dat je wordt gevonden, maar daar schrok ik toch een beetje van. Poeh, honderd mensen die mijn lelijk vormgegeven, niet actuele site bekeken. Tijd voor een nieuwe dus.

Eerst maar op zoek naar een webdesigner. Ik ben dol op ruildiensten met andere freelancers: websitetekst in ruil voor siteje bouwen? Bleken die lui tien keer meer te verdienen dan journalisten, daar valt dus niet tegenop te schrijven. Ik ben daarom zelf maar weer aan de slag gegaan, met Wix ditmaal in plaats van WordPress. Er is altijd iets lelijk aan WordPress-templates. Net iets dat natuurlijk onmogelijk aangepast kan worden. Bij mijn vorige site waren het de appelgroene blog-titels. Heel irritant.

Inmiddels ben ik Wix-fan. Wat is dat een super-vrouwvriendelijke sitemaker. Je kunt alles vastpakken, verschuiven, vergroten, verkleinen, kleurtjes geven, letter­type veranderen enzovoorts. What you see is what you get, zonder abracadabra met programmeercodes. I-de-aal.

Zo bouwde ik dus met twee dagen ploeteren een gloednieuwe portfolio-site. Oké, hij is nog niet helemaal klaar. Ik moet mijn domeinnaam nog even koppelen en mijn actuele artikelen erop zetten, en meer van dat soort, ahum, triviale zaken. Maar in ­ieder geval staan er geen lelijke appel­groene letters meer op mijn website.

Doe ik een googeltestje en wat zie ik tot mijn grote schrik. Mijn nieuwe site duikt pas op pagina 5 op. De eerste drie pagina’s verwijzen naar artikelen op mijn oude site. Ja, die moet je natuurlijk ook verwijderen. Dat weet ik ook wel, maar ik houd niet zo van weggooien. Offline zetten dan? Nee, dat kan niet. Het is deleten of delen. En dat werd toch een moeilijk momentje. Hoezeer ik dat appelgroen ook haatte, het is wel een herinnering aan mijn eerste journalistieke stapjes. Anderzijds, die herinnering houd ik liever niet al te levendig voor opdrachtgevers. 1,2,3, delete.

Nu heb ik dus een mooie site, maar geen bezoekers. Kunnen jullie me niet even googelen? Niet ‘bitterballen’ maar gewoon ‘Julia Conemans’ is de weg.

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.