vlaams-nedellandse-beurs

— maandag 12 oktober 2020, 09:57 | 0 reacties, praat mee

Twitter scherpt beleid rond de Amerikaanse verkiezingen aan

Sociale mediabedrijven scherpen hun beleid ten aanzien van desinformatie opnieuw aan. Ze willen de verspreiding van nepnieuws en daarmee de beïnvloeding van de Amerikaanse presidentsverkiezingen aanpakken.

Zo gaat Twitter gebruikers waarschuwen als zij tweets met nepnieuws of misleidende informatie proberen te retweeten, blijkt uit een blogpost. Het gaat daarbij om aanvullende labels en waarschuwingen bij misleidende informatie. Daarbij wordt een link geplaatst waar gebruikers op kunnen klikken om meer informatie te krijgen. Deze maatregel gaat volgende week in.

Ook komen er extra waarschuwingen en beperkingen bij misleidende tweets van politici en campagneteams, en bij Amerikaanse accounts die meer dan 100.000 volgers hebben. Daarbij Twitter ook aangegeven dat het geen van zijn gebruikers zal toestaan om voortijdig de overwinning uit te roepen bij de aanstaande Amerikaanse verkiezingen.

Om de verspreiding van desinformatie en daarmee de beïnvloeding van de presidentsverkiezingen tegen te gaan, besloten de grote internetbedrijven eerder al om politieke advertenties in de week voor de verkiezingen te verbieden. Inmiddels is duidelijk dat dit advertentieverbod ook na de verkiezingen blijft gelden. In het geval van Facebook tot nader orde. De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn op 3 november. Meer bij de BBC

Bekijk meer van

VS Twitter Facebook Donald Trump

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.