Twitter scherpt beleid rond de Amerikaanse verkiezingen aan

Sociale mediabedrijven scherpen hun beleid ten aanzien van desinformatie opnieuw aan. Ze willen de verspreiding van nepnieuws en daarmee de beïnvloeding van de Amerikaanse presidentsverkiezingen aanpakken.
Zo gaat Twitter gebruikers waarschuwen als zij tweets met nepnieuws of misleidende informatie proberen te retweeten, blijkt uit een blogpost. Het gaat daarbij om aanvullende labels en waarschuwingen bij misleidende informatie. Daarbij wordt een link geplaatst waar gebruikers op kunnen klikken om meer informatie te krijgen. Deze maatregel gaat volgende week in.
Ook komen er extra waarschuwingen en beperkingen bij misleidende tweets van politici en campagneteams, en bij Amerikaanse accounts die meer dan 100.000 volgers hebben. Daarbij Twitter ook aangegeven dat het geen van zijn gebruikers zal toestaan om voortijdig de overwinning uit te roepen bij de aanstaande Amerikaanse verkiezingen.
Om de verspreiding van desinformatie en daarmee de beïnvloeding van de presidentsverkiezingen tegen te gaan, besloten de grote internetbedrijven eerder al om politieke advertenties in de week voor de verkiezingen te verbieden. Inmiddels is duidelijk dat dit advertentieverbod ook na de verkiezingen blijft gelden. In het geval van Facebook tot nader orde. De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn op 3 november. Meer bij de BBC
Praat mee