— zaterdag 4 februari 2023, 10:44 | 0 reacties, praat mee

Twitter gaat populaire twitteraars belonen met deel van reclameopbrengsten

Twitter gaat populaire gebruikers van het berichtenplatform belonen. Zij kunnen een deel van de reclameopbrengsten krijgen van advertenties die onder hun berichten worden gezet, heeft eigenaar Elon Musk van Twitter in een tweet bekendgemaakt. Laatste wijziging: 4 februari 2023, 10:48

Om aanspraak te kunnen maken op een deel van de reclameopbrengsten moeten twitteraars wel een abonnement op de dienst nemen. Dat abonnement, met de naam Twitter Blue, is sinds vrijdag ook beschikbaar in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Portugal, maar nog niet in Nederland.

Met de stap wil Musk, die ook de baas is van fabrikant van elektrische auto’s Tesla, populaire twitteraars aan het platform binden. Hun berichten krijgen namelijk veel aandacht van andere gebruikers en zijn dus ook interessant om adverteerders voor de dienst te behouden. Sinds de overname van Twitter zijn veel grote bedrijven gestopt met adverteren.

Opvallend is wel dat Twitter deze week ook aankondigde dat gebruik van de zogeheten API van Twitter zo’n 100 dollar per maand gaat kosten. Zo’n “application programming interface” is een software-interface die het mogelijk maakt dat twee applicaties met elkaar kunnen communiceren. Die kan bijvoorbeeld worden gebruikt om geautomatiseerd berichten te sturen, door zogeheten bots. Musk meent dat er te veel bots, geautomatiseerde accounts, op Twitter zijn en dat die slecht zijn voor het platform.

Maar er zijn ook veel bots die tweeten zodra er bepaalde informatie op een site komt of een nieuwe download van iets beschikbaar is. Een groot deel van die bots is door amateurs gemaakt die daar niets aan verdienen en een aantal heeft al aangekondigd te stoppen als de gratis toegang volgende week verdwijnt. Musk gelooft er duidelijk niet in dat gebruikers van Twitter voor die soms nuttige en soms vermakelijke bots inloggen.

De miljardair maakte ook bekend dat het oude systeem van blauwe vinkjes van Twitter over enkele maanden helemaal verdwijnt. Daarmee kregen organisaties en personen van wie Twitter de identiteit had gecontroleerd een blauw vinkje. Volgens Musk is dat systeem “diepgaand gecorrumpeerd”, zonder uit te leggen wat hij daarmee bedoelt.

Eerder al vond Musk het belangrijk om iedereen de kans te geven een blauw vinkje te krijgen als onderdeel van een abonnement. Dat leidde tot een golf van misbruik door mensen die zich voordeden als bekendheden, politici en bedrijven waarna Twitter de abonnementsdienst tijdelijk moest stopzetten.

Bekijk meer van

Twitter

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.