— dinsdag 23 maart 2021, 10:44 | 0 reacties, praat mee

‘Twee derde van alle zoekacties op Google leidt niet tot doorklik’

Het aantal zero-click searches is de laatste jaren flink gestegen. Organische zoekacties bleven ongeveer gelijk | SparkToro

In de rubriek Innovatie schrijft Villamedia-redacteur Lars Pasveer over alles met een stekker of internetadres. Dit keer opmerkelijke cijfers over zoeken-via-Google. In 65 procent van de gevallen klikt een gebruiker niet door naar een derde partij.

Marktonderzoeker SparkToro meldt dat vorig jaar bijna twee derde van zoekacties op Google niet tot een doorklik leidden. Uit analyse van verkeer over het hele jaar concludeert SparkToro dat 64,82 procent van de zoekacties ‘doodliep’. Dat betekent trouwens niet dat de gebruiker geen antwoord vond: eerder dat Google het antwoord al had klaarstaan.

Rand Fishkin van SparkToro noemt dit zero-click searches. We hebben dat allemaal zelf ook wel gezien: je vraagt ‘weer utrecht’ en de weersverwachting, mooi verpakt in een grafiek, is meteen al te zien. Hetzelfde gebeurt met vragen over wisselkoersen of vertalingen.

Fishkin zegt dat de bijna 65 procent zoekacties op desktop en mobiel combineren, uit een cijfers rond 5,1 biljoen zoekacties bij Google. Hij vermoedt dat het werkelijke percentage doodlopende zoekacties zelfs nog wat hoger ligt, omdat hij geen inzicht had in spraakgestuurde zoekvragen.

Uit die biljoenen zoekacties resulteerde 33,59 procent in een doorklik naar een derde partij. In 1,59 procent van de gevallen werd doorgeklikt op een advertentie-zoekresultaat. Fishkin noemt het opvallend dat zero-click searches fors hoger zijn op mobiel (77,22 procent).

Fishkin ziet een lichtpuntje in dat er meer gezocht wordt via Google, en dat betekent voor bedrijven potentieel meer verkeer. Tegelijk profiteert vooral Google van deze groei. Dat steeds meer mensen vanaf hun mobiel zoeken, betekent dat Google een groeiend aantal gebruikers binnenskamers al van een antwoord kan voorzien. Meer bij SparkToro

Bekijk meer van

SparkToro Google

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.