word studentlid

— maandag 28 januari 2013, 09:29 | 0 reacties, praat mee

Transparantie in politieke journalistiek

Uit het onderzoek naar de onderhandelingen tussen politici en media tijdens de Nederlandse verkiezingscampagne van 2012 blijkt dat er tijdens de verkiezingscampagne geen sprake te zijn geweest van een overmacht van ofwel de politici, ofwel de media. Het contact tussen politici en journalisten is over het algemeen wederkerig, waarbij beide partijen in overwegende mate begrip tonen voor elkaars belangen. Dat blijkt uit een onderzoek (.pdf) dat de vier scholen voor journalistiek in Nederland (in Ede, Tilburg, Utrecht en Zwolle) hebben gehouden tijdens de campagne van augustus/september. Laatste wijziging: 28 januari 2013, 12:02

Het was de eerste keer dat de scholen optrekken in een gezamenlijk onderzoeksproject. Het doel was onder andere om inzicht te krijgen in de onderhandelingen tussen media en politici voorafgaand aan verkiezingsoptredens. Studenten hebben meegelopen bij de meeste redacties van kranten, radio- en tv-programma’s en verzamelden informatie over de manier waarop de campagne werd verslagen. Alleen De Telegraaf en het Algemeen Dagblad weigerden medewerking.

De wederkerigheid betekent echter niet dat beide partijen niet proberen voor hun eigen belang een gunstigere positie uit te onderhandelen. Onderhandelingen zijn een vast onderdeel in de voorbereidingen op de verkiezingscampagne. Daarbij hadden de redacties van de tv-zenders de meeste invloed op de gang van zaken: zij en niet de politieke partijen bepaalden in hoge mate de gespreksthema’s en de spelregels. Verder bleeek dat bij de actualiteitenrubrieken en de talkshows vooral de grote politieke partijen invloed konden uitoefenen en eisen konden stellen op de inhoud en de vorm van de uitzending. Redacties van kranten hadden een uitgesproken onafhankelijke positie; zij zijn voor hun werk niet van de politici afhankelijk.

De onderzoekers van de opleidingen Journalistiek geven als aanbeveling dan ook mee dat het juist raadzaam kan zijn voor journalisten om duidelijk afspraken te maken om op terug te vallen omdat journalisten en politici een ander belang hebben.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.