— vrijdag 7 december 2018, 10:12 | 0 reacties, praat mee

Topman Google News waarschuwt voor gevolgen linkbelasting

Pixabay

Richard Gingras, hoofd van Google News, denkt dat voorgestelde veranderingen aan de Europese copyrightwetten onbedoelde gevolgen gaan hebben voor kleine nieuwsmedia. De topman vreest dat de zogenoemde linkbelasting, een afdracht die online platforms diensten moeten betalen aan de eigenaars van auteursrecht wanneer ze naar hun werk verwijzen, de ruimte voor innovatie in de journalistiek zal verkleinen.

Hoewel de naam anders doet vermoeden wordt er geen geld gevraagd voor het plaatsen van hyperlinks. De linkbelasting geldt alleen voor korte previews van artikelen, zoals onder andere Google News die brengt. In september stemde een groot deel van het Europese Parlement in met de invoering van de linkbelasting, die officieel door het leven gaat als Artikel 11 van de Europese copyrightwet. Google is fel tegenstander van het wetsartikel.

In een blogpost weidt Gingras uit over zijn waarschuwing. Wanneer het wetsartikel ingevoerd wordt, dwingt dat Google om commerciële licenties met uitgevers af te spreken. Dat gaat volgens Gingras in tegen het open karakter van het platform. “Momenteel verschijnen er meer dan 80.000 nieuwspublicaties van over de hele wereld in Google News. Artikel 11 zal dat aantal scherp doen dalen. Dit gaat niet alleen over Google. Het is onwaarschijnlijk dat bedrijven in staat zijn commerciële afspraken te maken met alle nieuwsuitgevers in de Europese Unie.”

Schadelijk voor nieuwsdiversiteit
Gingras schrijft dat de wetswijziging voornamelijk voordeel gaat bieden voor grote spelers. Volgens de Google-topman zullen kleinere newsrooms en de nieuwsdiversiteit last hebben van Artikel 11. Hij haalt daarbij een onderzoek aan van de Duitse techwebsite Golem.de, dat stelt dat kleine uitgeverijen in Duitsland minder dan 1 procent van de opbrengst zouden opstrijken, terwijl Axel-Springer-Verlag, de grootste uitgeverij van het land, 64 procent van het opgehaalde geld zou krijgen. Volgens onderzoek van Deloitte levert iedere bezoeker die nu via Google News bij nieuwsmedia binnenkomt uitgevers gemiddeld 0,04 tot 0,08 eurocent op.

Artikel 11 is volgens Gingras niet alleen schadelijk voor uitgevers. Het zorgt er ook voor dat de diversiteit aan nieuws waar consumenten toegang toe hebben kleiner wordt. “Europese burgers kunnen daarmee mogelijk niet meer het nieuws vinden dat voor hen relevant is, maar krijgen juist het nieuws van uitgevers te zien waar online diensten een licentie op hebben kunnen krijgen.” Meer bij Press Gazette.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.