Google News houdt reclame voorlopig af
Google News, de indexeerdienst van lokaal en internationaal nieuws van 's werelds grootste zoekmachine, zal de mogelijkheden van de dienst in de nabije toekomst verder uitbreiden. Dat zegt productmanager Nathan Stoll in een interview met technologietijdschrift Infoworld. Het invoegen van reclame bij artikelen heeft voorlopig geen hoge prioriteit, stelt Stoll. Google moet daar omzichtig mee omgaan: de producenten van artikelen (kranten, persbureaus, nieuwssites) hebben soms al moeite met het feit dat artikelen worden geïndexeerd, laat staan dat Google er ook nog reclame bij zou zetten. Persbureaus Associated Press en Agence France Presse hebben na rechtszaken aparte licentieafspraken met Google gemaakt, waarna hun artikelen weer in de Google News-index verschenen. Video wordt steeds belangrijker, zegt Stoll. Sites als YouTube (waarvan Google eigenaar is) en nieuwsdiensten zelf produceren steeds meer mini-uitzendingen. Stoll: "Onze Google News-filosofie is dat we alle perspectieven over een nieuwsgebeurtenis willen laten zien. Veel van die perspectieven zijn tegenwoordig in video en die zouden we graag beschikbaar en eenvoudig te achterhalen willen maken." Meer bij Infoworld