— woensdag 29 augustus 2012, 09:40 | 1 reactie, praat mee

TMG koopt gratis krant Metro

Gratis krant Metro is door het moederbedrijf Metro International verkocht aan de Telegraaf Media Groep (TMG). De oevrnameprijs is niet bekendgemaakt. Naast Metro is TMG al eigenaar van gratis krant Sp!ts. Samen hebben de kranten 2,3 miljoen lezers per dag. Het is de bedoeling dat ze ieder hun eigen profiel behouden. Maar de samenwerking van de twee titels zal gevolgen hebben voor het totale aantal arbeidsplaatsen, zo meldt TMG in een persbericht. Uitgangspunt is dat De Telegraaf en de gratis dagbladen binnen TMG elkaar zo goed mogelijk aanvullen en versterken, zonder elkaar ‘in de weg’ te zitten op de lezers- of advertentiemarkt.

Volgens Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), is de kans groot dat de Telegraaf Media Groep (TMG) na de aankoop van Metro niet twee gratis kranten in de markt houdt. De aankoop is een strategische zet van de uitgeverij, om in een dalende advertentiemarkt een belangrijke speler te blijven.

‘‘Vanuit de strategie van De Telegraaf begrijp ik het wel’‘, zegt Bruning. ‘‘Ervaringen in het buitenland hebben bewezen dat het in deze tijd niet eenvoudig is een gratis krant overeind te houden. En zeker niet bij serieuze concurrentie. Het ligt in de lijn der verwachting dat er uiteindelijk één partij overblijft. Mocht de TMG daartoe overgaan, dan is dat zorgelijk. Het staat voor een manier van commercieel denken die de journalistiek geen goed doet”, aldus Bruning.

Meer bij TMG / DFT / ANP via NU.nl / de Volkskrant

Bekijk meer van

TMG

Praat mee

1 reactie

Paul Disco, 29 augustus 2012, 18:14

Er is natuurlijk nog maar een partij over.
Het valt niet uit te sluiten dat beide gratis kranten zullen verdwijnen. Metro had al vanaf het begin van De Telegraaf kunnen zijn, maar die zat in 1998/1999 niet echt te wachten op een gratis krant in haar segment. Toen Metro niettemin met eigen financiering verscheen was Sp!ts het defensieve antwoord van De Telegraaf. Nu Metro van TMG is zou ik niet uitsluiten dat beide titels verdwijnen, omdat het rendement laag is en het strategisch nut voor TMG eigenlijk nihil: wel marktleider, maar segment ‘gratis’ krimp en, nauwelijk concurrentievoordeel. Een beetje door de toegang tot niet-betaalde dagbladlezers en tot het jongerensegment. Maar die laatste groep kun je effectiever via andere kanalen bereiken. Kijk maar in het openbaar vervoer: een paar jaar geleden zat vrijwel iedereen met een gratis krant. Nu is dat een smartphone.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.