Tijdelijk ‘digitaal watermerk’ voor betrouwbare media in VK en VS
Amerikaanse en Britse mediaorganisaties roepen een nieuw watermerk in het leven waarmee lezers en kijkers in één oogopslag kunnen zien of websites die ze bezoeken geverifieerde en betrouwbare informatie bieden. Met het zogenoemde Project Origin willen ze de strijd aangaan met nepnieuws in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van later dit jaar.
Dat meldt Engadget. De deelnemers aan het project hebben zich samengevoegd in het Trusted News Initiative (TNI). Onder andere de BBC, New York Times, CBC en de Wall Street Journal gaan hun content voorzien van het digitale watermerk. Ook Microsoft, Google en Facebook doen mee.
Later in het jaar voegen ook Associated Press en de Washington Post zich bij het initiatief. Hun content worden in de maand voorafgaand aan de verkiezingen automatisch voorzien van het watermerk. Het doel van het watermerk is lezers laten zien dat ze met betrouwbare nieuwsmedia te maken hebben. Na de Amerikaanse presidentsverkiezingen houdt Project Origin er weer mee op. Meer bij de BBC
Praat mee