— woensdag 15 juli 2020, 16:46 | 0 reacties, praat mee

Tijdelijk ‘digitaal watermerk’ voor betrouwbare media in VK en VS

© Pixabay

Amerikaanse en Britse mediaorganisaties roepen een nieuw watermerk in het leven waarmee lezers en kijkers in één oogopslag kunnen zien of websites die ze bezoeken geverifieerde en betrouwbare informatie bieden. Met het zogenoemde Project Origin willen ze de strijd aangaan met nepnieuws in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van later dit jaar.

Dat meldt Engadget. De deelnemers aan het project hebben zich samengevoegd in het Trusted News Initiative (TNI). Onder andere de BBC, New York Times, CBC en de Wall Street Journal gaan hun content voorzien van het digitale watermerk. Ook Microsoft, Google en Facebook doen mee.

Later in het jaar voegen ook Associated Press en de Washington Post zich bij het initiatief. Hun content worden in de maand voorafgaand aan de verkiezingen automatisch voorzien van het watermerk. Het doel van het watermerk is lezers laten zien dat ze met betrouwbare nieuwsmedia te maken hebben. Na de Amerikaanse presidentsverkiezingen houdt Project Origin er weer mee op. Meer bij de BBC

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.