Afstudeerprijs Villamedia 2019

— vrijdag 22 mei 2015, 14:53 | 0 reacties, praat mee

Tijdelijk blind

Het was een van de slechtste interviews die ik ooit heb gedaan. Ik was naar New York gevlogen om deze celebrity te interviewen. Het gesprek ging nergens over en wilde maar niet op gang komen. Hij leek volstrekt ergens anders met zijn ­gedachten.

Na een half uur was het welletjes en stond ik gefrustreerd op Broadway. Mijn mening had ik alvast klaar: wie dacht deze man wel niet dat hij was? Ik vond hem arrogant en verwaand.

Terug in Nederland begreep ik van zijn agent dat de celebrity in kwestie die ochtend te horen had gekregen dat een dierbare vriend was overleden. Hij voelde zich schuldig dat hij zo afwezig was tijdens het gesprek en wilde het interview graag opnieuw doen via de telefoon. Nu was het mijn beurt me schuldig te voelen: meteen een oordeel klaar hebben terwijl je onvoldoende informatie over een situatie of persoon hebt.

Psycholoog of niet, ik maakte hier voor de zoveelste keer de fundamentele attributiefout. Dat is de menselijke neiging om conclusies te trekken over iemands karakter op basis van gedrag dat we waarnemen en daarbij onvoldoende rekening houden met de omgeving of specifieke situatie waarin de ander zich bevindt.

Voor een succesvol interview is het van belang dat beide gesprekspartners tijd en aandacht hebben voor het gesprek en niet worden afgeleid. Toen durfde ik dat niet, maar nu zou ik vragen of we dat interview niet beter op een ander moment konden doen omdat hij duidelijk met zijn gedachten ergens anders was.

Het zou ook kunnen dat ik een volgende keer een andere misser maak. De capaciteit van ons brein is nou eenmaal redelijk beperkt. Zodra we ons ergens op concentreren, raken we bijvoorbeeld tijdelijk verblind. Het is deze blinde vlek die cognitief psychologen ‘inattentional blindness’ noemen. Een van de meest bekende voorbeelden hiervan is de basketbalvideo uit onderzoek van Christopher Chabris en Daniel Simons. Doordat de kijker het aantal keren moet tellen dat de basketbal over en weer wordt gespeeld, ziet niemand de man in gorillapak die dwars door het beeld loopt.

Als we ons ergens op concentreren kunnen we niet alles zien en onthouden omdat ons aandachtssysteem overbelast raakt. Onze aandacht is een grondstof met beperkte capaciteit, schrijft professor psychologie Daniel Levitin in de bestseller ‘Een opgeruimde geest.’ Laten we daar dus zuinig op zijn.

Dominique Haijtema is hoofdredacteur Management Team
Dominque@mt.nl

Bekijk meer van

Dominique Haijtema

Praat mee

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.