mgm nvj maart

— vrijdag 15 april 2016, 09:00 | 0 reacties, praat mee

Echte interesse is onbetaalbaar

Echte interesse is onbetaalbaar
© Truus van Gog

Eén keer is toeval, twee keer is opmerkelijk en bij drie keer is het een patroon, leerde ik onlangs weer eens. Ik had een interview met een gerenommeerde managementgoeroe en die verbaasde zich over het feit dat ik zijn boeken daadwerkelijk had gelezen. Hij riep dat het een uitzondering is dat journalisten de moeite nemen om zich goed voor te bereiden op een gesprek.

Ik wilde dat eerst niet geloven, maar het was wel de zoveelste geïnterviewde die dit opmerkte. Zou het echt zo slecht gesteld zijn met onze beroepsgroep? Hebben we zo weinig interesse in onze gesprekspartners?

Ik herinnerde me dat ik zelf ook een aantal keren ben geïnterviewd en toen schrok van de kwaliteit van de voorbereiding. ‘Gefeliciteerd met je eerste boek’, begon bijvoorbeeld een van de interviewers het gesprek. Het ging echter om de publicatie van mijn vijfde boek. En zo volgden er nog vele blunders.

Het probleem met slechte voorbereiding is dat het altijd uitkomt. Je kunt niet lang goed verbergen dat je ergens weinig van weet. De vraag is natuurlijk waarom iemand zijn of haar kostbare tijd aan jou zou besteden als je al van tevoren zo weinig interesse toont. Dan heb je natuurlijk nog het gesprek zelf. Als je ook daar geen aandacht hebt voor de gesprekspartner is de kans op een interessant gesprek vrijwel nihil.

We waren een keer met een groep journalisten op bezoek bij een goeroe in Thailand. Hij werd door iedereen als heel bijzonder omschreven. In eerste instantie voelde ik er weinig voor. We deden er ook een beetje lacherig over: wat kon zo’n man nou voor spannends aan ons vertellen? Toen ik bij hem ging zitten zei hij helemaal niets en keek me alleen maar aan. Ik begon meteen te huilen en wist niet eens waarom. Dat zei ik ook. Ik zal nooit vergeten wat hij toen antwoordde: ‘Omdat ik luister’.

En dat was het precies wat zo’n onuitwisbare indruk maakte: echte, oprechte aandacht. Onverslaanbaar. Hoe vaak zijn we niet afgeleid tijdens een interview? Zijn we al bezig met de volgende vraag op onze vragenlijst en hebben we het antwoord nauwelijks gehoord. We denken wellicht dat de ander niet door heeft dat we niet aanwezig of geïnteresseerd zijn, maar reken maar dat die boodschap bewust of onbewust altijd overkomt. En dat is zonde van ieders tijd. Als het jou al niet interesseert waarom zou een lezer het dan wel willen weten? Dat is het mooie aan nieuwsgierigheid: het is niet alleen onverslaanbaar, maar ook bijzonder aanstekelijk. Kijk dus goed wat je met je aandacht doet. 

Bekijk meer van

Dominique Haijtema

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.