‘The Guardian in 2019 uit de rode cijfers’
De Britse krant The Guardian heeft na twee jaar van reorganisaties en bezuinigingen eindelijk weer iets om naar uit te kijken. De krant klimt uit de rode cijfers en gaat naar verwachting in 2019 weer in het zwart eindigen. Dat stelt David Pemsel, CEO van de Guardian Media Group, tegenover Digiday. “We zetten goede stappen in ons driejarig plan. De mediasector blijft uitdagend. Maar onze lezersinkomsten groeien gestaag, onze advertentie-propositie is sterk en we worden meer gelezen dan ooit tevoren.”
Volgens Pemsel is die groei te danken aan het nieuwe verdienmodel van de krant, die het online vooral moet hebben van vrijwillige donaties. In tegenstelling tot veel andere grote titels, die ervoor kiezen hun waren achter een betaalmuur te plaatsen, geeft The Guardian zijn inhoud gratis weg. De krant vraagt lezers onder ieder artikel geld over te maken.
Inmiddels trekt The Guardian - dat eerder deze maand zijn krant in een nieuwe jas stak - maandelijks 150 miljoen unieke bezoekers online en zijn er 800.000 betalende steunbetuigers. Daarvan zijn er 300.000 die een online abonnement hebben, 50.000 meer dan toen The Guardian een jaar geleden begon met het aanbieden van dergelijke abonnementen. Nog eens 200.000 mensen hebben een abonnement op zowel print- als de online versie.
Praat mee