The Financial Times past naam van eigen magazine aan: ‘Ironie werkt niet meer goed’

Onder de titel How to spend it gaf The Financial Times decennialang een magazine aan haar abonnees, waarin de allerrijksten luxe koopsuggesties en de rest genoeg redenen om te dagdromen over een leven in rijkdom kregen voorgeschoteld. Maar hoofdredacteur Jo Ellison vindt de naam met betrekking tot uiteenlopende crises in de wereld niet langer houdbaar. Vanaf nu heet het magazine daarom HTSI.
Volgens Ellison was de oorspronkelijke titel vooral ironisch bedoeld: ‘Het magazine had een hoog escapistisch karakter en het aanprijzen van luxegoederen had niet het voornaamste doel de lezer over te halen om deze producten ook daadwerkelijk te kopen.’
Maar tegen de achtergrond van een jarenlange pandemie, een koopkrachtcrisis en de oorlog in Oekraïne, vindt Ellison het tijd om wat dingen te veranderen. En zo staat de S uit HTSI niet langer alleen voor ‘spend’, maar bijvoorbeeld ook voor ‘style’. Het nieuwe blad blijft in essentie hetzelfde, maar zal nadrukkelijker ‘de gevoeligheden en prioriteiten in een veranderende wereld’ onderstrepen.
Of de afkorting snel zal beklijven valt te bezien. Volgens Ellison wordt het blad al jarenlang zo genoemd door de redactieleden en zal de lezer er ook geen moeite mee hebben. Maar de Volkskrant schrijft dinsdag dat enkele lezers al opmerkten dat HTSI ook een anagram voor SHIT is.
Praat mee