e learning nvj

— dinsdag 31 mei 2022, 08:36 | 0 reacties, praat mee

The Financial Times past naam van eigen magazine aan: ‘Ironie werkt niet meer goed’

Onder de titel How to spend it gaf The Financial Times decennialang een magazine aan haar abonnees, waarin de allerrijksten luxe koopsuggesties en de rest genoeg redenen om te dagdromen over een leven in rijkdom kregen voorgeschoteld. Maar hoofdredacteur Jo Ellison vindt de naam met betrekking tot uiteenlopende crises in de wereld niet langer houdbaar. Vanaf nu heet het magazine daarom HTSI. Laatste wijziging: 31 mei 2022, 08:54

Volgens Ellison was de oorspronkelijke titel vooral ironisch bedoeld: ‘Het magazine had een hoog escapistisch karakter en het aanprijzen van luxegoederen had niet het voornaamste doel de lezer over te halen om deze producten ook daadwerkelijk te kopen.’

Maar tegen de achtergrond van een jarenlange pandemie, een koopkrachtcrisis en de oorlog in Oekraïne, vindt Ellison het tijd om wat dingen te veranderen. En zo staat de S uit HTSI niet langer alleen voor ‘spend’, maar bijvoorbeeld ook voor ‘style’. Het nieuwe blad blijft in essentie hetzelfde, maar zal nadrukkelijker ‘de gevoeligheden en prioriteiten in een veranderende wereld’ onderstrepen.

Of de afkorting snel zal beklijven valt te bezien. Volgens Ellison wordt het blad al jarenlang zo genoemd door de redactieleden en zal de lezer er ook geen moeite mee hebben. Maar de Volkskrant schrijft dinsdag dat enkele lezers al opmerkten dat HTSI ook een anagram voor SHIT is.

Bekijk meer van

Financial Times

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.