— woensdag 14 augustus 2019, 13:37 | 0 reacties, praat mee

Ten strijd tegen internettrollen

Illustratie: Paul Ryding

Het ging razendsnel: nog geen paar uur nadat een moeder en haar achtjarige zoon eind vorige maand in Frankfurt op een treinrails werden geduwd, vloog op sociale media al een foto van het vermeende slachtoffer rond. De foto bleek na onderzoek van journalisten gewoon van internet geplukt. Maar het kwaad was al geschiedt: vooral onder boze burgers werd de plaat lustig gedeeld.

Internettrollen gebruiken graag echte foto’s zoals deze bij het verspreiden van desinformatie. De echtheid van zulke foto’s is vaak snel te verifiëren door ze door Google’s Image Search te halen (klik in de browser van je desktop op de fotocamera en upload de foto om te zien waar hij nog meer voorkomt). Toch neemt lang niet iedere internetter die moeite. En dat maakt het tegengaan van nepnieuws lastig.

The New York Times wil daar iets aan doen. Het sleutelwoord: metadata. Dat zijn gegevens die onder andere de datum waarop een foto of video is genomen laten zien, maar ook wie de maker is en op welke locatie het beeld genomen is. Zo wordt in één oogopslag duidelijk dat een foto waarop volgens internetters een arrestatie in Parijs te zien is, eigenlijk is genomen in Spanje.

Toegang krijgen tot die metadata vereist wat technische kennis en tijd. Twee dingen die internetters niet altijd hebben. Daarom startte The New York Times onlangs met The News Provenance Project: een experiment waarbij redacties metadata achter foto’s en video’s met elkaar en lezers delen. Het doel is een systeem ontwikkelen waarmee lezers en kijkers in één oogopslag kunnen zien waar in welke context een (stukje van een) foto of video de eerste keer is gepubliceerd.

Om misbruik te voorkomen wil The New York Times gebruik maken van blockchain-technologie. Een netwerk van computers houdt bij welke metadata bij welke foto of video hoort. Wanneer een foto of video vervolgens in een andere context wordt gebruikt, dan kan het systeem achter The News Provenance Project aan de bel trekken. Klaar is de oplossing nog lang niet. Maar potentie heeft het idee zeker. Iets om in de gaten te houden dus.

cop 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.