Impact

— dinsdag 28 oktober 2014, 21:27 | 2 reacties, praat mee

Telegraaf wil alternatief voor journaal

De Telegraaf wil met andere dagbladen van onder meer De Persgroep en NRC Handelsblad, een alternatief televisie journaal maken dat het NOS Journaal kan vervangen. Die versie zou volgens Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs een kwart goedkoper kunnen zijn dan het huidige Journaal ‘en beter’. Bovendien zou er dan een einde komen aan de ‘marktverstoring’ door de publieke omroep. Paradijs kondigde dinsdag aan het idee te gaan bespreken met de andere hoofdredacteuren.

Paradijs ontvouwde zijn plan tijdens een discussie met staatssecretaris Sander Dekker (VVD) van Media. Dekker was naar een bijeenkomst van het Genootschap van Hoofdredacteuren gekomen om zijn mediabeleid te bespreken. Dekker heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten meer ruimte te willen geven aan initiatieven van andere producenten dan de huidige 8 omroepen. Daarvoor moeten de huidige omroepen de helft van hun budget inleveren.

Volgens Paradijs komt er zo ongeveer driehonderd miljoen euro beschikbaar. Met een deel daarvan wil hij het nieuws op de publieke omroep gaan verzorgen. Dekker reageerde door te zeggen dat hij initiatieven van externe partijen toejuicht en raadde Paradijs aan zijn voorstel in Hilversum in te dienen.

Ook gaf hij aan dat elke publieke omroep tot op zekere hoogte marktverstorend werkt. Het effect van de Nederlandse Publieke Omroep schat hij laag in. Dekker meent dat Nederlandse uitgevers meer te vrezen hebben van buitenlandse partijen als Google, Facebook en Netflix.

Paradijs hield ook, net als andere hoofdredacteuren, een pleidooi voor een verlaging van het btw tarief op digitale mediaproducten van 21 naar 6 procent. Dat lage percentage geldt al voor printproducten. Het verschil hindert dagbladen in het omzetten van print-abonnees naar digitale abonnees.

Dekker gaf aan dat Paradijs gelijk heeft, dat het huidige verschil onlogisch is, maar dat Brusselse regels het verbieden de btw op digitale producten te verlagen. Nederland lobbyt in Brussel voor aanpassingen, maar of dat succesvol zal zijn, kon hij niet aangeven.

Praat mee

2 reacties

Jan van den Broek, 29 oktober 2014, 09:28

Kom op zeg meneer Paradijs, wat denkt De Telegraaf dan te maken: net zo’n flutprogramma als Vandaag de dag van WN. Het NOS-journaal is van prima kwaliteit; je moet er toch niet aan denken dat het een populistisch pretjournaal wordt…

Bob de Bouwer, 7 november 2014, 19:24

Over marktwerking gesproken:
Ik zet om 8 het journaal op. Gaat wel. Niet dramatisch goed of slecht. Een babbel, een plaatje, een journalist die ter plekke voorgekookte vragen beantwoordt. De hele uitstraling is die van een provinciaal clubje dat in zijn vrije tijd een decor in elkaar knutselt en in het beste vrijetijdspak of jurk van tien jaar terug serieus loopt te zijn. Wat wil je met zo’n krenterig budget. Nooit gehoord van status of uitstraling.
Gelukkig à la Wakker Nederland (Telegraaf) niets over de hond die met drie poten een krimineel aan kan wijzen.
Dus kijk ik de rest van de dag VRT, ARD, BBC, Arte of RTBF.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.