Techniek als redder journalistiek
Techniek gaat de journalistiek redden, of op zijn minst een handje helpen. Op het technologie en mediafestival SXSW in Austin signaleerde NRC-verslaggever Jan Benjamin drie trends: technologie verbetert en verandert de kwaliteit van de journalistiek, de manieren van verspreiden en de manier van verhalen vertellen.
Technologie helpt bijvoorbeeld bij het tegen gaan van nepnieuws, Programma’s scannen het web om fake news te ontmaskeren en nemen journalisten een deel van het werk uit handen. Voorbeelden: ClaimBuster checkt claims en iCheck analyseert stemgedrag van politici.
Ook al kan het nog prima met de hand, beschrijft Eva Cukier in dezelfde krant aan de hand van een voorbeeld uit de Oekraïne waar Russisch nepnieuws aan de orde van de dag is.
The Washington Post ontwikkelt zich tot leverancier van software om nieuws te distribueren. Hetzelfde doet het Zweedse Svenska Dagbladet van mediaconcern Schibsted. Beide zien in dat goede verhalen ook goede distributie nodig hebben willen ze de lezers bereiken.
En technieken als augmented reality en virtual reality kunnen journalisten helpen hun verhalen op andere manieren te vertellen. Op SXSW werden meer dan 80 presentaties over nieuwe vertelvormen gegeven.
Een voorbeeld van een journalistieke toepassing van AR is het project The Enemy van de Belgisch-Tunesische fotojournalist Karim Ben Khalifa en het Canadese interactieve bureau Dpt. Zij filmden militairen los van elkaar en zetten ze vervolgens tegen over elkaar in een augmented reality omgeving. Op die manier leren vijanden elkaar kennen.
Meer bij NRC Handelsblad
Praat mee