mgm nvj maart

— dinsdag 21 maart 2017, 07:34 | 0 reacties, praat mee

Techniek als redder journalistiek

Techniek als redder journalistiek

Techniek gaat de journalistiek redden, of op zijn minst een handje helpen. Op het technologie en mediafestival SXSW in Austin signaleerde NRC-verslaggever Jan Benjamin drie trends: technologie verbetert en verandert de kwaliteit van de journalistiek, de manieren van verspreiden en de manier van verhalen vertellen. Laatste wijziging: 21 maart 2017, 10:19

Technologie helpt bijvoorbeeld bij het tegen gaan van nepnieuws, Programma’s scannen het web om fake news te ontmaskeren en nemen journalisten een deel van het werk uit handen. Voorbeelden: ClaimBuster checkt claims en iCheck analyseert stemgedrag van politici.

Ook al kan het nog prima met de hand, beschrijft Eva Cukier in dezelfde krant aan de hand van een voorbeeld uit de Oekraïne waar Russisch nepnieuws aan de orde van de dag is.

The Washington Post ontwikkelt zich tot leverancier van software om nieuws te distribueren. Hetzelfde doet het Zweedse Svenska Dagbladet van mediaconcern Schibsted. Beide zien in dat goede verhalen ook goede distributie nodig hebben willen ze de lezers bereiken.

En technieken als augmented reality en virtual reality kunnen journalisten helpen hun verhalen op andere manieren te vertellen. Op SXSW werden meer dan 80 presentaties over nieuwe vertelvormen gegeven.

Een voorbeeld van een journalistieke toepassing van AR is het project The Enemy van de Belgisch-Tunesische fotojournalist Karim Ben Khalifa en het Canadese interactieve bureau Dpt. Zij filmden militairen los van elkaar en zetten ze vervolgens tegen over elkaar in een augmented reality omgeving. Op die manier leren vijanden elkaar kennen.

Meer bij NRC Handelsblad

Bekijk meer van

vernieuwing SXSW NRC Handelsblad

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.