Talpa en KPN introduceren tv-reclame op maat

Talpa Network en KPN gaan op televisiezenders Net5, SBS6, SBS9 en Veronica gepersonaliseerde reclame introduceren. Dit was lange tijd technisch en organisatorisch een uitdaging, maar de eerste stap is nu gezet, meldt vaksite Adformatie. De op de kijker afgestemde reclameblokken worden naadloos ingevoegd.
‘Addressable tv’ moet kijkers meer relevante reclame bieden en voorkomen dat kijkers steeds dezelfde reclame krijgen te zien. Kabelbedrijven maakten geen haast met addressable tv omdat hun voornaamste inkomstenbron de abonnementen zijn. Deze patstelling lijkt nu te zijn doorbroken met KPN.
De eerste tests beginnen al in oktober met 1200 geselecteerde KPN-werknemers. Bij succes komt het breder beschikbaar, aldus Talpa Network-topman Peter de Mönnink. Hij benadrukt tegenover Adformatie dat de kijker beslist of zulke aangepaste reclame wordt getoond. In november worden KPN-kijkers benaderd voor toestemming.
“We moeten accepteren dat niet de hele populatie meegaat. Het deel dat niet meegaat, kan altijd nog met grp’s (traditionele campagnes, red.) worden bediend”, aldus De Mönnink.
Hoewel kabelbedrijven als ZiggoVodafone in het verleden niet direct stonden te populen om adressable tv in te voeren, zegt De Mönnink dat de tests een platform realiseren dat met andere partijen gedeeld kan worden. Hij hoopt dat ZiggoVodafone de uitgestoken hand accepteert. Meer bij Adformatie
Praat mee