Su Magazine, de Surinaamse tegenhanger van Pindah, morgen gelanceerd

Een magazine voor de Surinaamse gemeenschap in ons land, en iedereen die er belangstelling voor heeft. Dat is Su Magazine. De titel, van de makers van de glossy Pindah, is vanaf morgen 9 november in een oplage van 30.000 verkrijgbaar op 3000 verkooppunten in Nederland.
Het idee voor Su Magazine komt uit de koker van Simon Jacobus. Zij is ook betrokken bij de Indische tegenhanger van Su, Pindah, waar na het succes van de eerste editie afgelopen maart een tweede editie van verscheen. Toen Jacobus daaropvolgend met een goede Surinaamse vriendin sprak, werd een zaadje geplant voor een Surinaamse variant. Want ruim een miljoen Nederlanders hebben een band met Suriname, becijferden ze. Bovendien wordt dit jaar op 25 november gevierd dat het 45 jaar geleden is dat Suriname onafhankelijk werd. Tijd dus, voor een ‘glossy met een Surinaams tintje’.
Su wordt uitgegeven door uitgeverij MIMM B.V. van Hans van Brussel, in samenwerking met Max@Media BV. Van Brussel geeft ook Pindah uit, samen met Stichting Indomedia. De hoofdredactie is in handen van Steven Dahlberg, die zelf op jonge leeftijd met zijn moeder vanuit Suriname naar Nederland kwam.
Aan het eerste nummer werkte een leger journalisten, schrijvers, fotografen en andere creatieven mee die allemaal banden hebben met Suriname. In het magazine zien we bekende gezichten met een Surinaamse achtergrond zoals voetballers Virgil van Dijk en en Giorgino Wijnaldum, advocaten Machteld en Gerald Roethof en Gerard Spong, en cabaretier Jörgen Raymann.
Su Magazine ‘viert de rijkdom van Suriname’, zeggen de makers. In het magazine treffen we gebruiken, kennis, kunst en cultuur, sport, culinaire hoogstandjes en humor uit de Surinaamse cultuur. ‘Deze rijkdom is deel van wie Nederland nu is. Het Surinaamse verleden dient als schakel in onze veelkleurige maatschappij. Net zoals Nederland sporen in het huidige Suriname heeft achtergelaten. Het hoort bij ons collectieve geheugen.’
Pindah
Die ándere glossy, met een Indisch tintje, zal volgend jaar ook weer verschijnen, laat uitgever Hans van Brussel desgevraagd nog weten. Het tweede nummer van Pindah*, dat begin dit jaar verscheen, verkocht ‘beslist minder’ dan de editie ervoor. ‘Enerzijds begroot omdat “het nieuwe” eraf was en vervolgens verschenen we precies in de week dat het land op slot ging. Dat hielp natuurlijk ook niet.’ Toch ziet Van Brussel het zonnig in voor de titel. Er werden toch nog tussen de 20.000 en 25.000 exemplaren verkocht, zegt hij. ‘En de verkoop via de website loopt gestaag door.’
Su magazine ligt vanaf dinsdag 10 november in de winkels voor 6,95 euro, en is verkrijgbaar via de website su-magazine.nu
Praat mee
1 reactie
Floor Fortunati, 9 november 2020, 21:41
Fotograven?