— woensdag 23 april 2008, 16:10 | 0 reacties, praat mee

Startpunt voor discussie

Hoera! De Nederlandse journalistiek is weer een gedragscode rijker. Vrijdag 18 april stemde het Genootschap van Hoofdredacteuren in met een nieuwe code. Een code die rekening houdt met de mores op internet, maar, zo benadrukt het Genootschap, op geen enkele wijze bindend is en waaraan geen sancties zijn verbonden.
Wat het nut dan is?

Volgens Arendo Joustra, voorzitter van het Genootschap, moet de code de aanzet geven tot discussies over journalistiek gedrag. De vraag is natuurlijk hoe, want toen het Genootschap in december de conceptcode naar buiten bracht om te debatteren over de inhoud, ontstond er verdomd weinig discussie. Wat niet zo verwonderlijk is, want debatteren over algemene regels is een nogal abstracte bezigheid.

En was er niet al een code? Jawel, deze week precies een jaar geleden, bracht de Raad voor de Journalistiek er een uit. Deze code gebruikt de Raad als leidraad voor het beoordelen van klachten over journalistieke producties. De uiteindelijke oordelen verschijnen in De Journalist en op de website van de Raad. Maar ook die leveren verdomd weinig discussie op. En dat is verdomd jammer. Want juist de uitspraken van de Raad lenen zich bij uitstek voor gerichte discussies over journalistieke gedragingen.

Laten we daarom voortaan de uitspraken van de Raad niet zien als eindoordeel, maar juist als startpunt voor discussie over journalistieke werkwijzen. Op die manier kan er een stuk meer transparantie komen over het denken en doen van journalisten.

Een sta-in-de-weg is vooralsnog het ambtelijk jargon waarin de uitspraken van de Raad zijn verwoord: dat nodigt niet uit tot lezen en evenmin tot discussie. Daarom zouden in vakpublicaties als De Journalist en De Nieuwe Reporter over interessante zaken goed geschreven journalistieke artikelen moeten verschijnen waarin de Raad aan de tand wordt gevoeld over de gemaakte afwegingen en ook andere betrokken partijen aan het woord komen.

Dergelijke artikelen geven pas echt een aanzet tot discussies over journalistiek gedrag. Bovendien zou het van de Raad voor de Journalistiek ook wat meer maken dan slechts een klachtenloket.

Gastcolumnist Alexander Pleijter is docent journalistiek en nieuwe media aan de universiteit Leiden

cop 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.