data als kans

— woensdag 8 april 2009, 11:22 | 0 reacties, praat mee

Springlevend

De pers is springlevend. Als de Tijdelijke Commissie Innovatie Pers iets laat zien, is dat het bruist van de ideeën. Dat is ongeacht het rapport van de wijze dames en heren meteen de grote winst. Wie had dat ooit gedacht toen minister Ronald Plasterk koos voor het in stelling brengen van een typisch Haags en belegen instrument: de commissie.

Laatste wijziging: 8 april 2009, 13:23

De commissie. Dat is toch doorgaans een gezelschap dat zich door een minister laat gebruiken om tijd te winnen of draagvlak te zoeken voor een ingewikkeld probleem. En het liefst allebei. Eerst hoor je maanden niets. En dan volgt een rapport dat óf kan worden opgevolgd omdat iedereen het met elkaar eens is óf direct in de diepste lade verdwijnt.

Maar zo lijkt het niet te gaan bij de Tijdelijke Commissie Innovatie Pers. Deze keer heeft de minister zelfs haast en is er helemaal geen behoefte aan consensus. Bovendien staat de uitkomst al vast: er is 8 miljoen euro beschikbaar. En van stilte is ook al niets te merken.

Het secretariaat van de commissie wordt bestookt met plannen van journalisten en media-ondernemers. Ze weten allemaal hoe het beter kan en beter moet. Zo lieten de beheerders van Rethinkingmedia.nl een stuk of tien mensen hun plannen aan de commissie presenteren. De NVJ deed ongeveer hetzelfde op dinsdag 7 april in De Rode Hoed. Op de site van de NVJ zijn bovendien nog eens twintig suggesties te lezen van leden.

De ideeën zelf schieten alle kanten op. Velen bepleiten fors overheidsingrijpen (tot en met publieke kranten aan toe), sommigen vinden dat de pers zich aanstelt en een flinke handvol pleit vooral voor eigen parochie. Ze hopen dat de commissie hen geld geeft.

Maar hoe dan ook is er een ongelooflijke drang in de branche om te vernieuwen. Zowel bij de bestaande bedrijven en organisaties als bij de nieuwkomers. Er zijn niet alleen heel veel plannen, ook wordt er heel veel al uitgevoerd. Zijn er dan geen problemen? Natuurlijk wel, alleen niemand kan volhouden dat er niets aan gebeurt.

Het doet je bijna afvragen of het rapport er nog toe doet. Want wie dacht dat de commissie de innovatie van de pers zou moeten stimuleren, heeft het mis. Nergens voor nodig. Het gaat eerder om beteugelen, om een slim duwtje (8 miljoen euro) in de rug.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.