data als kans

— woensdag 14 januari 2009, 09:30 | 0 reacties, praat mee

Publieke krant

Wat is slim? Wachten tot de overheid 8 miljoen euro vrij geeft voor vernieuwingen in de dagbladsector of een veelvoud van dat geld gaan ophalen door een aantal publieke omroepen te beginnen? De eerste optie zal het wel worden. Er is niet voor niets een breed samengestelde commissie aan het werk gezet om de toekomst van de geschreven pers te bekijken. Helaas laat de uitkomst zich al voorspellen: een moeizaam rapport. In de commissie zitten mensen die nu al in de media werken en zich al lang het hoofd breken over de toekomst van hun branche. Waarom zouden zij in commissieverband ineens op hele nieuwe gedachten komen?

Laatste wijziging: 14 januari 2009, 10:32

Het tweede idee, kranten beginnen een publieke omroep, trekt veel meer. Niet afwachten, maar doen. De Telegraaf Media Groep laat het stoutste jongetje van de klas, GeenStijl, de kastanjes uit het vuur halen Dat lijkt slim, maar is het niet. GeenStijl is een verklaard tegenstander van de publieke omroep en dat zijn de sitebezoekers ook. Dan is het lastig in juist die doelgroep leden te werven. Tegelijk dient GeenStijl ook een plan te maken wat ze met de zendtijd gaat doen. ‘Aantonen dat er in Hilversum geld over de balk wordt gesmeten’ komt dan niet sterk over. Dus wringt GeenStijl-hoofdredacteur Dominque Weesie zich in allerlei bochten om uit te leggen dat hij graag onderdeel wordt van een systeem waar hij zwaar op tegen is.


Het had meer voor de hand gelegen als bijvoorbeeld de Volkskrant, NRC of de regionale dagbladen een poging hadden gewaagd. Om meerdere redenen. De kranten vinden dat de publieke omroep voor oneerlijke concurrentie zorgt, zowel vanwege de Ster-gelden als vanwege de internet-initiatieven. Als de dagbladen onderdeel van het bestel worden, profiteren ze van die inkomsten en de investeringen in die nieuwe media. Daarbij komt, dat een publiek avontuur de dagbladen veel kan leren op weg naar een multimediaal bedrijf.


Nadeel is dat er een vereniging moet worden opgericht, leden moeten worden geworven en meer van dat soort tijdrovende klussen. Maar het is financieel en organisatorisch veel minder riskant dan veel van de internetavonturen die de kranten de afgelopen jaren geheel op eigen rekening en risico achter de rug hebben. En er is in elk geval sneller resultaat dan wachten op de commissie. Wie voor 1 april 50.000 leden heeft, mag volgend jaar al beginnen met uitzenden. Dus snel leden werven nu het nog kan.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.