‘Sponsored content is zelfmoordstrategie voor onafhankelijke journalistiek’

Rob Wijnberg uit in een analyse op de Correspondent zijn zorgen over de explosieve groei van gesponsorde artikelen. Volgens Wijnberg zet de ze ontwikkeling de onafhankelijke journalistiek op het spel.
En het is niet alleen een nationale trend. “Van The Guardian tot de Volkskrant, van The New York Times tot NRC Handelsblad: overal schieten de gesponsorde artikelen en als redactionele inhoud verpakte advertenties als paddenstoelen uit de grond.” Hoewel het geen nieuwe ontwikkeling is, noemt Wijnberg de schaamteloosheid waarmee sponsored content als journalistiek model voor de toekomst wordt bejubeld wél nieuw. Zonder gêne verkondigen diverse media hoe ze adverteerders in staat stelt hun kranten te vullen met reclame verpakt als journalistiek.
In combinatie met dalende oplages, een krimpende traditionele advertentiemarkt en de opmars van ad blockers is het volgens Wijnberg begrijpelijk waarom kwaliteitsmedia hun toevlucht zoeken tot redactionele samenwerkingen met adverteerders zelf. Maar het probleem is natuurlijk dat met deze commerciële strategie juist een imago van betrouwbaarheid en onafhankelijkheid op het spel wordt gezet. “De ironie is dat de journalistiek, in Nederland en daarbuiten, in feite een zelfmoordstrategie heeft gekozen als redding van haar ondergang. Juist datgene wat de journalistiek haar geloofwaardigheid verschaft - onafhankelijke, niet door andermans belangen besmette informatie -, wat een medium de moeite waard maakt om voor te betalen én in te adverteren, wordt bij het grofvuil gezet.”
Volgens Wijnberg zijn er nog genoeg alternatieven om dit niet te laten gebeuren.
Praat mee