website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Spelen zonder code-kennis

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 13 februari 2019, 14:01

Foto: Truus van Gog

Foto: Truus van Gog

Nieuws ‘Crossmediale journalistiek’ is een modeterm die jaren terug al met pensioen gestuurd had moeten worden. In het huidige digitale tijdperk maken journalisten bij hun producties vaker wel dan niet gebruik van meerdere mediatypen, zoals tekst, audio, video en infographics. Digitale journalistiek is daardoor dus per definitie crossmediaal.

Toch kom ik de term nog regelmatig tegen. Zo ook begin februari, toen ik tijdens het SvJ Festival op de School voor Journalistiek in Utrecht was om werk van studenten te beoordelen. De producties varieerden van interviews met een fotootje erbij (weinig crossmediaals aan) tot een met achtergrond, tijdlijn, video, illustraties en audio doorspekt verhaal dat de wereld achter sprookjes blootlegt. Geen zwaar journalistiek onderwerp, maar een meer dan prima uitgewerkte productie.

Een van de belangrijkste conclusies van de middag: je hoeft als journalist geen verstand te hebben van alle verschillende vertelvormen en technieken om een goed verhaal te maken. Met slechts een beetje kennis van filmen, monteren, podcasten, infographics maken, fotograferen en wat al niet meer kom je al een heel eind. En als je ergens zelf niet uitkomt helpt die kennis je de experts uitleggen wat je wilt maken.

Hetzelfde principe zien we terug bij de ‘No code’-trend. Dankzij de opkomst van steeds intuïtievere en makkelijker te gebruiken tools maak je ook als (semi-)leek steeds meer zelf, zonder dat je hoeft te kunnen programmeren. Waar ik mijn eerste website nog met pijn en moeite uittikte in HTML-code, daar laten tools als Wix en Jimdo gebruikers nu gelikte sites bouwen, alleen door wat kadertjes te schuiven.

“We zijn geneigd te denken dat iets beter is als het maken ervan veel moeite heeft gekost”, schreef Product Hunt-oprichter Ryan Hoover onlangs op Medium. Zijn website test wekelijks talloze apps en tools die helpen bij een variatie aan klusjes. Ryans conclusie: de onstuitbare opkomst van No code-tools maakt creëren makkelijker. En nu die tools steeds beter worden is stug op de oude manier doorgaan omdat ‘moeilijk beter is’ zonde van je tijd.

De explosie aan No code-tools als Apester (om interactive polls te maken), BigVU (voor video’s), LocalFocus (voor infographics), Soundcite (waarmee je geluid achter tekst plaatst), ThingLink (voor interactieve afbeeldingen) en TimeLine (voor interactieve tijdlijnen) maakt het voor journalisten makkelijker dan ooit hun digitale verhaal op een andere, rijkere manier te vertellen. Als je maar durft te experimenteren.

Want dat is een van de belangrijkste tips die ikzelf en mijn collega-juryleden Maike Olij (mediaconsultant, onder andere voor de NOS), Ties Joosten (de drijvende kracht achter het transmediale project Dus wat gaan wij doen?) en Jan-Jaap Heij (mede-oprichter van De Coöperatie) op het SvJ Festival meegaven aan studenten: leren hoe je verschillende mediatypen inzet om een verhaal te vertellen, gaat het best als je durft te spélen.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.