— woensdag 13 februari 2019, 14:01 | 0 reacties, praat mee

Spelen zonder code-kennis

Foto: Truus van Gog

‘Crossmediale journalistiek’ is een modeterm die jaren terug al met pensioen gestuurd had moeten worden. In het huidige digitale tijdperk maken journalisten bij hun producties vaker wel dan niet gebruik van meerdere mediatypen, zoals tekst, audio, video en infographics. Digitale journalistiek is daardoor dus per definitie crossmediaal.

Toch kom ik de term nog regelmatig tegen. Zo ook begin februari, toen ik tijdens het SvJ Festival op de School voor Journalistiek in Utrecht was om werk van studenten te beoordelen. De producties varieerden van interviews met een fotootje erbij (weinig crossmediaals aan) tot een met achtergrond, tijdlijn, video, illustraties en audio doorspekt verhaal dat de wereld achter sprookjes blootlegt. Geen zwaar journalistiek onderwerp, maar een meer dan prima uitgewerkte productie.

Een van de belangrijkste conclusies van de middag: je hoeft als journalist geen verstand te hebben van alle verschillende vertelvormen en technieken om een goed verhaal te maken. Met slechts een beetje kennis van filmen, monteren, podcasten, infographics maken, fotograferen en wat al niet meer kom je al een heel eind. En als je ergens zelf niet uitkomt helpt die kennis je de experts uitleggen wat je wilt maken.

Hetzelfde principe zien we terug bij de ‘No code’-trend. Dankzij de opkomst van steeds intuïtievere en makkelijker te gebruiken tools maak je ook als (semi-)leek steeds meer zelf, zonder dat je hoeft te kunnen programmeren. Waar ik mijn eerste website nog met pijn en moeite uittikte in HTML-code, daar laten tools als Wix en Jimdo gebruikers nu gelikte sites bouwen, alleen door wat kadertjes te schuiven.

“We zijn geneigd te denken dat iets beter is als het maken ervan veel moeite heeft gekost”, schreef Product Hunt-oprichter Ryan Hoover onlangs op Medium. Zijn website test wekelijks talloze apps en tools die helpen bij een variatie aan klusjes. Ryans conclusie: de onstuitbare opkomst van No code-tools maakt creëren makkelijker. En nu die tools steeds beter worden is stug op de oude manier doorgaan omdat ‘moeilijk beter is’ zonde van je tijd.

De explosie aan No code-tools als Apester (om interactive polls te maken), BigVU (voor video’s), LocalFocus (voor infographics), Soundcite (waarmee je geluid achter tekst plaatst), ThingLink (voor interactieve afbeeldingen) en TimeLine (voor interactieve tijdlijnen) maakt het voor journalisten makkelijker dan ooit hun digitale verhaal op een andere, rijkere manier te vertellen. Als je maar durft te experimenteren.

Want dat is een van de belangrijkste tips die ikzelf en mijn collega-juryleden Maike Olij (mediaconsultant, onder andere voor de NOS), Ties Joosten (de drijvende kracht achter het transmediale project Dus wat gaan wij doen?) en Jan-Jaap Heij (mede-oprichter van De Coöperatie) op het SvJ Festival meegaven aan studenten: leren hoe je verschillende mediatypen inzet om een verhaal te vertellen, gaat het best als je durft te spélen.

platform makers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.