banner festival 23

— woensdag 17 december 2008, 14:16 | 1 reactie, praat mee

Snoeihard


Columnist Yves Desmet is hoofdredacteur van De Morgen


Bij de collega’s van De Telegraaf vrezen ze voor meer dan 200 banen. Ze zijn niet alleen. Le Monde gaat diep in het rood, net als de Britse quality papers. The Guardian, The Times, The Independent en The Financial Times lijden fors verlies. In de Verenigde Staten schurken The Los Angeles Times en The Chicago Sun tegen het bankroet aan. Het zijn de eersten in wat wel eens een zeer lange en wereldwijde rij zou kunnen worden.

Laatste wijziging: 17 december 2008, 15:19

En in Vlaanderen gaat het niet beter: de openbare omroep en de directies van Corelio – uitgever van De Standaard – en De Persgroep – uitgever van De Morgen – hebben drastische herstructureringen aangekondigd, waarbij ook een paar honderd banen zullen sneuvelen.


We hebben dat te danken aan een economie die verschroeiend snel vertraagt, en waarbij de advertentiebudgetten de eerste post zijn die sneuvelt op het altaar van de recessie. En die hebben we weer te danken aan de leuke jongens en meisjes van de hefboomfondsen – bij de Volkskrant weten ze daar alles van – die met hun casinokapitalisme de banken konden verleiden, en waarvan we nu de prijs betalen.


De advertentieportefeuilles stromen leeg en de uitgevers zitten met de handen in het haar. Alternatieven lijken niet meteen voorhanden. Zolang de crisis aanhoudt, zal de buikriem worden aangehaald. Dat is dubbel jammer, omdat aan de andere kant de lezers­markt net aangroeit. De Vlaamse openbare omroep heeft nooit eerder een hoger marktaandeel gehad, en de oplages van De Standaard en De Morgen zitten al jarenlang onafgebroken in de lift. Maar de meer­inkomsten daarvan wegen niet op tegen de verliezen op de advertentiemarkt.


Redacties komen daarmee in een bijna onmogelijke en schizofrene positie: ze moeten besparen op mankracht en expertise, net de reden waarom ze de afgelopen jaren hun oplages zagen stijgen.
Er zit weinig anders op dan de storm zien door te komen, en te blijven geloven in je core-business: dat er steeds een markt voor kwaliteitsinformatie zal zijn, ook al moet je nu even door een behoorlijke dip. Ooit wordt het weer beter, ooit gaan we weer kunnen aanwerven, maar ondertussen zal op de Vlaamse redacties de jaarwisseling niet uitbundig gevierd worden.

Bekijk meer van

Yves Desmet België

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

denhaag24@gmail.com, 11 januari 2009, 23:39

Even een vraagje.

Hoeveel was die groei in de afgelopen jaren nou precies en hoe verhoud die groei zich tot de daling van zeg de laatste 10 jaren. Belangrijker was deze groei proportioneel aan de groei van het aantal afgiftepunten of bleef dit daarbij achter. Tenslotte staat het vast dat de groei te danken is aan de redactionele kwaliteit of zijn er andere ontwikkelingen op marketing, prijs of distributie gebied geweest die hier mogelijk aan konden bijdragen. Misschien gewoon intensiever geworven, omdat proefabonnementen ook meetellen in de oplage.

Grappig dat als je dit bekijkt en uitrekent je denkt dat er een markt voor kwaliteitsjournalistiek is. Ik zou eerder zeggen een markt voor klok en iets met lepel markt

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.