word studentlid

— donderdag 8 oktober 2015, 12:18 | 0 reacties, praat mee

SMING15: sociale media integraal voor journalisten

SMING15: sociale media integraal voor journalisten
ING

ING heeft hun jongste rapport over de impact van sociale media op nieuws vrijgegeven, een studie die de bank sinds 2012 elk jaar laat uitvoeren. Het beschrijft de wijze waarop sociale media het werk van pr-professionals en journalisten beïnvloedt. Journalisten zijn sociale media steeds meer gaan vertrouwen als betrouwbare bron van informatie (46 procent - een stijging van 11 procent) tegen 39 procent van pr-professionals, juist een daling van 4 procent. Laatste wijziging: 8 oktober 2015, 12:28

Beide groepen zijn het er over eens dat sociale media steeds meer de traditionele mediakanalen vervangt. Zestig procent van de journalisten ziet in sociale media hun belangrijkste informatiebron; 59 procent van pr-professionals vindt dat ook, ondanks het afgenomen vertrouwen in de betrouwbaarheid, schrijft Mediafacts.

De dagelijkse activiteiten zijn voor de grote meerderheid van de ondervraagden zonder sociale media niet meer uit te voeren.

Ondanks het gesloten karakter is Facebook voor beide groepen hun belangrijkste platform, gevolgd door Twitter. De nadruk op sociale media betekent dat journalisten verwachten dat feitencontrole in de toekomst steeds vaker door groepen mensen wordt gedaan, in plaats van (enkel) de journalist.

Meer bij ING

Bekijk meer van

ING

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.