Sleets Yahoo verkocht aan Verizon
Interneticoon Yahoo is verkocht. Het Amerikaanse telecombedrijf Verizon Communications heeft omgerekend 4,5 miljard euro over voor het bedrijf, waar in de beginjaren van het internet niemand omheen kon. Nu is Yahoo vooral een bedrijf waar iedereen liefst omheen gaat.
De vijf miljard dollar die Verizon betaalt is in lijn met de verwachtingen, maar een schim van het bod van 45 miljard dollar, dat Microsoft in 2008 nog deed.
Yahoo wees dat toen als te laag van de hand, waarna Microsoft er uiteindelijk 47 miljard dollar van maakte. Dat was Yahoo nog te weinig; Microsoft verliet daarna gepikeerd de onderhandelingstafel. De houding van de Yahoo-bedrijfstop leidde tot een revolte onder de aandeelhouders.
In 2012 haalde Yahoo Marissa Mayer van Google binnen - een stap die als mogelijke ommekeer voor het kwakkelende bedrijf werd gezien. Er volgden enkele overnames, sommige producten werden opgeheven, maar ondanks de positieve klanken van Mayer herwon Yahoo nooit meer de glans van weleer. Het bedrijf maakte vorige week een kwartaalverlies van 440 miljoen dollar bekend.
Mayer mag blijven: ze mailde haar werknemers dat ze “het volgende hoofdstuk van Yahoo” wil helpen vormgeven. Telecombedrijf Verizon wil van Yahoo een ‘mobiel mediabedrijf’ maken.
Er zijn 25 merken van verschillende impact in het Yahoo-portfolio, waarvan fotosites Flickr en Tumblr het bekendst zijn. De diverse Yahoo-diensten zouden maandelijks 1 miljard actieve gebruikers hebben.
Praat mee