Schaamteloos
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) is presentator bij BNR Nieuwsradio
Ik ben een moderne journalist. Eentje die zich bewust is van de commerciële kant van het vak. Niks scheiding redactie en sales: samenwerken! En jezelf schaamteloos promoten. Al een paar jaar presenteer ik het programma Mediazaken op BNR Nieuwsradio. Een programma dat wel eens wat meer aandacht mag krijgen. Niet iedereen denkt er zo over, want het verschoof een paar keer van tijdstip en werd ingekrompen tot 23 minuten.
is presentator bij BNR Nieuwsradio Ik ben een moderne journalist. Eentje die zich bewust is van de commerciële kant van het vak. Niks scheiding redactie en sales: samenwerken! En jezelf schaamteloos promoten. Al een paar jaar presenteer ik het programma Mediazaken op BNR Nieuwsradio. Een programma…"}Desondanks blijven de onderwerpen natuurlijk zeer interessant, vooral voor u, journalisten. Of moet ik zeggen: vooral voor u, mensen in de communicatiebranche? Want De Journalist is niet zomaar Villamedia magazine gaan heten. Bij de NVJ zijn ze niet plotseling dol op PR-mensen en andere journalistieke aftreksels, maar er moest meer geld in het laatje komen. Dus doe je een poging je doelgroep uit te breiden. Daar is overigens niks mis mee: kunstenaarssociëteit De Kring in Amsterdam is ooit voor de ondergang behoed dankzij kunstenaars die knarsetandend reclamejongens toelieten als leden. Inmiddels staan zij broederlijk aan de bar. Geld is niet vies, je kunt er bier van kopen.
Hoe vergroot je je publiek? Op BNR doe je dat bijvoorbeeld met een sponsor. Dat is nog niet eenvoudig. De keren dat ik mij daarin verdiepte, heette het dat Mediazaken ‘niet sponsorabel’ was. En dat het slecht gaat met de media (lees: met de advertentie-inkomsten) en ze dus geen zin hebben om hun laatste geld te spenderen aan een programma dat mogelijk hun ondergang bespreekt.
De ouderwetse journalist haalt zijn neus op voor zo’n verhaal over het slijk der aarde, roept iets over redactionele onafhankelijkheid en gaat verder met objectief zijn. Zoniet de moderne journalist! Ik besloot mijn sales capaciteiten in de strijd te gooien en sleepte de eerste de beste sponsor binnen. Villamedia magazine. Een prachtig huwelijk: zelfde interesses, bredere doelgroep. Rest mij te doen wat een moderne journalist betaamt: transparant zijn.
Ik heb geen percentage ontvangen voor de deal, noch verwacht ik een bonus met Kerst.
Mijn column staat los van de overeenkomst, alhoewel het best kan zijn dat Dolf Rogmans aan mij dacht omdat ik hem een tijdje gestalkt heb (als salesdirector). Tip: U betaalt als lezer van dit blad mee aan mijn programma: ik zou dus maar gaan luisteren!
Praat mee
1 reactie
Jimmy Tigges, 12 november 2009, 03:56
Knarsetanden(d)? Is dat net zoiets als halsreikend?
;-)