Sanoma vervangt Viva-redactiestatuut door ‘brandbook’

Als gevolg van forse ingrepen op de redactie van tijdschrift Viva, waar Villamedia vorige week over berichtte, zal onder meer het redactiestatuut sneuvelen. In een 'brandbook' zal echter de journalistieke inhoud centraal blijven staan, aldus Sanoma-branddirector Joyce Nieuwenhuijs.
Nieuwenhuijs nodigde vakvereniging NVJ uit voor een gesprek over de aanstaande veranderingen. Yvonne Dankfort, secretaris tijdschriften van de NVJ, maakte zich ernstige zorgen over het verdwijnen van de hoofdredacteursfunctie en de aangekondigde vermenging van redactie en commercie.
Volgens Nieuwenhuijs gaan de afspraken in het brandbook, dat kaders en beginselverklaringen bevat, verder dan het redactiestatuut. De journalistieke inhoud blijft volgens Nieuwenhuijs centraal staan: zonder journalistieke content hebben de uitgaven geen waarde, noch voor consumenten, noch voor adverteerders.
Dankfort zegt op de NVJ-website dat het om een prettig en verhelderend gesprek ging, maar wil dat het brandbook het grondbeginsel van onafhankelijkheid en scheiding tussen redactie en commercie vastlegt. Dankfort wil “hoe dan ook” inzage hebben in het brandbook. Sanoma en de NVJ praten volgend jaar verder, onder meer over nieuwe functieprofielen. Meer bij NVJ
Praat mee