mgm nvj maart

— woensdag 16 december 2015, 10:41 | 0 reacties, praat mee

Viva-redactie grondig op de schop

Viva-redactie grondig op de schop

Uitgever Sanoma gaat flink sleutelen aan de redactie van Viva. Volgend jaar februari wordt een nieuwe organisatiestructuur geïntroduceerd die de weg vrij moet maken om het merk crossmediaal verder uit te bouwen en zo ‘toekomstbestendig’ te krijgen. De structuur houdt in dat Viva verder gaat met een klein kernteam, waarin zowel print, online en marketing nauw gaan samenwerken op alle kanalen die het merk heeft. Laatste wijziging: 23 december 2015, 12:39

Het traditionele redactiemodel gaat hiervoor op de schop. Zo krijgt Viva geen nieuwe (adjunct)hoofdredacteur meer. Daarvoor in de plaats komt een brand manager aan het roer die zakelijk verantwoordelijk is. Samen met een content manager en een design manager, die de creatieve verantwoording dragen, moet die de voortgang en kwaliteit van het merk Viva bewaken. Daarnaast komen veel vaste functies te vervallen. Daarvoor komen deels nieuwe functies terug waar boventallig verklaarde medewerkers op kunnen solliciteren.

Onderaan de streep betekent het dat er een nog onbekend aantal arbeidsplaatsen verdwijnt, bevestigt brand director Joyce Nieuwenhuijs. Door meer met freelancers te gaan werken, wil ze flexibeler kunnen opereren. ‘Zodat we kunnen inspelen op de veranderende markt. Bijvoorbeeld: het kan zijn dat we ons komend jaar meer op de spin-off Viva mama gaan richten omdat die titel sterk groeit. Maar over twee jaar is dat wellicht weer minder aan de orde. Het medialandschap is enorm in transitie, we willen voorkomen dat we elke twee jaar een nieuw team moeten vormen.’

Het model is geïnspireerd op dat van het succesvolle Flow. Maar werkt dat ook voor de drukke dynamiek van een weekblad? Nieuwenhuijs is overtuigd van wel. ‘Ik ben vanaf het begin betrokken geweest bij Flow. We begonnen met zes mensen en maakten zes edities per jaar. Er werken nog steeds zes mensen. Maar inmiddels maken we onder leiding van creative directors Astrid van der Hulst en Irene Smit 39 producten per jaar, nationaal en internationaal, en hebben we 50 freelancers. De productiviteit en creativiteit is bij Flow ook immens.’

Nieuwenhuijs is overigens niet van plan eenzelfde model ook in te voeren bij weekblad Margiet, waar ze ook brand director van is. ‘Ik kijk per merk wat het nodig heeft.’

Yvonne Dankfort, secretaris tijdschriften van de NVJ, is geschrokken van de plannen. Het meest zorgen maakt ze zich over de vermenging van redactie en commercie, het verdwijnen van de hoofdredacteur en het voornemen een brand manager te benoemen. ‘Dat staat haaks op de afspraken in het redactiestatuut. Bepalen de adverteerders straks de content van de uitgave?’ Ook is ze kritisch op de groter wordende flexibele schil en de nieuwe functieprofielen die volgens haar afwijken van de afspraken die in de cao voor publiekstijdschriften zijn vastgelegd. Ze heeft Sanoma gevraagd om op een zo kort mogelijke termijn met de NVJ in gesprek te gaan.

Nieuwenhuijs zegt Dankfort van harte uit te nodigen om de plannen te bespreken. ‘Het redactiestatuut waarborgen is misschien wat achterhaald. Redacties werken tegenwoordig al behoorlijk nauw samen met commerciële partners. Publieksbladen zijn geen kranten.’ Bovendien, meent ze, heb je geen redactiestatuut nodig om kwaliteit te waarborgen. ‘We hebben kritische, veeleisende consumenten die authenticiteit eisen. Als je geen kwaliteit levert, word je daar direct op afgerekend.’

Rijst tot slot de vraag wat dit allemaal betekent voor de toekomst van het papieren weekblad Viva, waar in deze plannen duidelijk minder de nadruk op wordt gelegd, en waarvan de oplage de laatste jaren steeds verder onder druk is komen te staan. Nieuwenhuijs: ‘Er zijn nog kansen in het schap. Maar het kan best zijn dat dat over niet al te lange tijd verandert. We zien dat het een dalende markt is. Je moet ook niet het medium als doel nemen, maar vanuit de behoefte van de consument denken en daarop anticiperen. Dat doen we nu.’ 

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.