Wegener lijdt onder advertentiedip
Uitgeversconcern Koninklijke Wegener NV heeft in het eerste kwartaal van 2009 met een forse daling in de advertentiemarkt te kampen gehad. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar gaat het om een reductie van 21 procent. De advertenties zijn goed voor ongeveer de helft van de omzet van de uitgever. Volgens Wegener is dankzij aanvullende maatregelen, naast de reeds ingezette reorganisatie, toch een positief resultaat geboekt. Desondanks is het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten 51 procent lager dan in dezelfde periode in 2008. Wegener verdiende wel 26 procent meer met de verkoop van (internet)producten en diensten aan lezers, maar deze activiteiten hebben slechts een bescheiden aandeel in de totale omzet van het concern. Vergeleken met vorig jaar bracht Wegener de kosten structureel terug met 9 procent - met name door het verdwijnen van 410 voltijdbanen. Meer bij Wegener / Eigenaar Mecom meldt ook bij andere divisies, onder meer bij Media Groep Limburg en het buitenland, een flinke teruggang in advertenties.