Samenwerking in het Noorden nog ver weg
Regionale media hebben het lastig. Samenwerken levert besparingen op. Zo werken RTV Noord en RTV Drenthe soms al op facilitair en redactioneel gebied samen. Is een fusie tussen beide omroepen, waar heel voorzichtig wel over wordt gesproken, ook aanstaande? En zo ja, is die wenselijk of is dat een te grote aanslag op de pluriformiteit van het noordelijk medialandschap? En wat is daarbij de rol van 1TV, de nieuwe zender van NDC Mediagroep?
De Noorder Pers Sociëteit belegde maandag een discussieavond rond dit thema. Voor de zomer verschijnt er een rapport over de voordelen van facilitaire samenwerking tussen de drie noordelijke regionale omroepen. “Maar’’, zo waarschuwde hoofdredacteur- directeur Klaas Samplonius (RTV Drenthe) ‘’er is een cordon sanitair om de redacties, die blijven onafhankelijk van elkaar opereren. De eigenheid van de nieuwsredacties is heilig”.
Diensten als personeelszaken, financiën, technische ondersteuning kunnen worden samengevoegd, eventueel in één gezamenlijk pand maar er is geen sprake van journalistieke samensmelting.
Ook Pieter Sijpersma, hoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden en van 1TV, de televisie poot van het NDC- concern, ziet niet een twee drie samenwerking met de regionale omroepen. ‘’Hoe steek je dat aan de vork, privaat en publiek geld samen”, zo vroeg hij zich hardop af.
Directeur Henk Bleker ( RTV Noord) zag wel wat in redactionele samenwerking met de Noordelijke Dagblad Combinatie. Hij stelde zelfs openlijk een programma voor, een opinie debatprogramma, elke avond op de zender met een gezamenlijke redactie van krant en RTV Noord. De Mediawet biedt volgens hem ook openingen voor regionale samenwerking tussen krant en regionale publieke omroepen.
Volgens mediahistoricus Huub Wijfjes zijn er in andere delen van het land al verregaande samenwerkingsverbanden te vinden zoals in Gelderland en Twente waar regionale kranten en regionale omroepen nauwer samenwerken.
“Maar verdien je daar ook aan”, riposteerde Sijpersma. “Wij bevinden ons in een dunbevolkt gebied waar het niet overloopt van adverteerders, dus waar is het verdienmodel voor de krant en omroep?”.
De aanwezigen waren het wel eens over het verlies van pluriformiteit bij het samenvoegen van de omroepen, aangevuld met een uitgever. “Dan krijg je het Berlusconi model en dat is toch wel het laatste wat wij hier willen”, aldus Wijfjes.
Praat mee