website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Rubicon

Frederique de Jong — Geplaatst op vrijdag 23 januari 2015, 14:44

Columns Op donderdag 22 januari, de dag van de NPO thema-uitzending ‘Jouw vrijheid, mijn vrijheid’ op NPO Radio 1 opende Het Financieele Dagblad met het plan van de Europese Centrale Bank om miljarden euro’s in de economie te pompen. Bij het artikel stond een afdruk van een gravure waarop Julius Caesar de rivier de ­Rubicon oversteekt: sindsdien staat die uitdrukking symbool voor niet meer terug kunnen. Ik vind dat de NPO na de thema-uitzending ook niet meer terug kan.

Op Radio 1 was er bij vrijwel alle omroepen ruim acht uur lang aandacht voor gasten uit de samenleving die je doorgaans zelden hoort. Zij spraken over tolerantie, slavernij, democratie en alles wat bij het thema vrijheid komt kijken. Zij waren uitgenodigd door gasthoofdredacteuren: Een lerares Nederlands van een zwarte school, een ‘geestelijke jood’ (zo leer je nog eens wat), een moslima studente journalistiek en ga zo maar door.

Het was een heerlijke dag vooral dankzij de combi radio en Twitter. Mensen maakten zich daar kwáád! Ik viel zelf ook van de ene verbazing in de ander: teveel om in deze column te proppen. ­Goede radio is radio waar iets gebeurt. Ik ben heel benieuwd hoe de andere luisteraars die niet twitteren dit ervaren hebben. Zij werden ook behoorlijk opgeschud denk ik. Maar nu kregen zij eindelijk een uitgebreid beeld van wat er leeft op straat en op andere plekken dan de witte hoogopgeleide redacties.

Dat is precies de taak van de NPO: niet alleen zoveel mogelijk groepen bedienen, maar ze ook aan het woord laten. Het was misschien een overdosis ongemakkelijke waarheden (die volgens de andere gasten juist helemaal niet waar waren), maar als dat nou ietsje geproportioneerd wordt dan zou ik dat geluid vaker willen horen.

Ook zo mooi: Radio 1 wordt zowaar een eenheid met zo’n themadag. Wat mij betreft gaan we niet meer terug. Hoe pakken we dat aan? Hebben de redacties de nummers bewaard van al die mensen met ongemakkelijke meningen? En bellen ze nog eens met die leuke mevrouw van die micro-kredieten of zit er straks gewoon weer een man in pak? Soort zoekt toch vaak soort, maar op de themadag is het ook gelukt. 

Natuurlijk: er moet nog heel wat water door de Rubicon voordat de omroepen op Radio 1 zich altijd gaan gedragen alsof ze op dezelfde zender zitten zodat de uitzendingen op elkaar aansluiten. En de reclames voor de huidige doelgroepen zijn al ingekocht dus het gebeurt niet zomaar. Maar we zijn nu halverwege die rivier dus doe als Julius Caesar en kijk niet meer om.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

expertisedag 2019

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.