foj 2019

— vrijdag 23 januari 2015, 14:44 | 0 reacties, praat mee

Rubicon

Op donderdag 22 januari, de dag van de NPO thema-uitzending ‘Jouw vrijheid, mijn vrijheid’ op NPO Radio 1 opende Het Financieele Dagblad met het plan van de Europese Centrale Bank om miljarden euro’s in de economie te pompen. Bij het artikel stond een afdruk van een gravure waarop Julius Caesar de rivier de ­Rubicon oversteekt: sindsdien staat die uitdrukking symbool voor niet meer terug kunnen. Ik vind dat de NPO na de thema-uitzending ook niet meer terug kan.

Op Radio 1 was er bij vrijwel alle omroepen ruim acht uur lang aandacht voor gasten uit de samenleving die je doorgaans zelden hoort. Zij spraken over tolerantie, slavernij, democratie en alles wat bij het thema vrijheid komt kijken. Zij waren uitgenodigd door gasthoofdredacteuren: Een lerares Nederlands van een zwarte school, een ‘geestelijke jood’ (zo leer je nog eens wat), een moslima studente journalistiek en ga zo maar door.

Het was een heerlijke dag vooral dankzij de combi radio en Twitter. Mensen maakten zich daar kwáád! Ik viel zelf ook van de ene verbazing in de ander: teveel om in deze column te proppen. ­Goede radio is radio waar iets gebeurt. Ik ben heel benieuwd hoe de andere luisteraars die niet twitteren dit ervaren hebben. Zij werden ook behoorlijk opgeschud denk ik. Maar nu kregen zij eindelijk een uitgebreid beeld van wat er leeft op straat en op andere plekken dan de witte hoogopgeleide redacties.

Dat is precies de taak van de NPO: niet alleen zoveel mogelijk groepen bedienen, maar ze ook aan het woord laten. Het was misschien een overdosis ongemakkelijke waarheden (die volgens de andere gasten juist helemaal niet waar waren), maar als dat nou ietsje geproportioneerd wordt dan zou ik dat geluid vaker willen horen.

Ook zo mooi: Radio 1 wordt zowaar een eenheid met zo’n themadag. Wat mij betreft gaan we niet meer terug. Hoe pakken we dat aan? Hebben de redacties de nummers bewaard van al die mensen met ongemakkelijke meningen? En bellen ze nog eens met die leuke mevrouw van die micro-kredieten of zit er straks gewoon weer een man in pak? Soort zoekt toch vaak soort, maar op de themadag is het ook gelukt. 

Natuurlijk: er moet nog heel wat water door de Rubicon voordat de omroepen op Radio 1 zich altijd gaan gedragen alsof ze op dezelfde zender zitten zodat de uitzendingen op elkaar aansluiten. En de reclames voor de huidige doelgroepen zijn al ingekocht dus het gebeurt niet zomaar. Maar we zijn nu halverwege die rivier dus doe als Julius Caesar en kijk niet meer om.

Bekijk meer van

Frederique de Jong

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.