Afstudeerprijs Villamedia 2019

— vrijdag 22 maart 2013, 09:25 | 0 reacties, praat mee

Chatham rules

Frederique de Jong

'Wanneer een vergadering wordt gehouden onder de Chatham House Rules zijn de deelnemers vrij om de ontvangen informatie te gebruiken, maar noch de identiteit noch de connectie van de spreker(s), mag worden onthuld. De regel stelt mensen in staat om te spreken als individu, om van gedachten te wisselen die misschien niet die van hun organisaties uitdrukken, en moedigt zo de vrije discussie aan. Sprekers zijn vrij om hun eigen mening te geven, zonder zorg voor hun persoonlijke reputatie'.

Bijeenkomsten onder deze Chatham House Rules zijn voor een journalist altijd een feest en kwelling tegelijk. Omdat je weet dat je er niet met naam en toenaam over mag publiceren.

Ik denk dat ik wel mag zeggen dat het in Wassenaar was. En dat daar topmensen uit de financiële sector en bedrijfsleven bijeenkwamen. En dat er drie gangen waren. En zes sprekers. Goede sprekers trouwens. Dat kom je niet zo vaak tegen. Maar wie waren het en wat zeiden zij? Ik neem aan dat ik dat mee moet nemen in m’n graf. Nou ja, ik kan die topmensen natuurlijk afzonderlijk bellen, en vragen of zij geïnterviewd willen worden. Maar dan zullen ze denk ik niet zeggen wat ik in Wassenaar allemaal hoorde.

Neem nou een topfiguur van een staatsbank. Die zei dat het huidige streven van een rendement van dubbele cijfers niet realistisch is. Dat het eigenlijk maar zou moeten bestaan uit 1 cijfer. Maar dat je dat bij die bank niet kan zeggen. Want dan komt het naar buiten en volgt er een bankrun, kort gezegd. Maar dat zou nou juist wel gezegd moeten worden. Het publiek heeft behoefte aan realistisch beleid.

En een andere aanwezige, financieel directeur van een bedrijf met meer dan een miljard omzet, zei dat winst niet langer alleen maar in euro’s uitgedrukt zou moeten worden, maar bijvoorbeeld ook in werkgelegenheid. En dat men dan maar met minder winst genoegen moet nemen. Zeker als bedrijven in de toekomst in het jaarverslag ook de schade aan het milieu meerekenen. Zoals Puma nu al doet. Volgens deze directeur een goed voorbeeld voor alle bedrijven. Dat een financieel directeur zich bezig houdt met meer dan alleen euro’s zou ook in de krant moeten.

Een andere topper zei dat het een kwestie is van wachten totdat de generatie Y de boel overneemt. De huidige generatie laat zich namelijk nog steeds te veel leiden door hebzucht. Mooi zo’n zelfinzicht!

Weer een ander zei dat banken in de toekomst allemaal weer coöperaties zullen zijn. En dat daardoor klant en aandeelhouder dichterbij elkaar zullen staan. Een ander gruwelde daarvan. Het is dan ook moeilijk om het heden los te laten. Daarom werd ook veel naar elkaar gewezen en uiteindelijk was ik aan de beurt. Of ik een stukje kon schrijven. Want uiteindelijk is media-aandacht belangrijk. Positieve aandacht wel te verstaan. Maar ja. Zo werkt het niet. Echte aandacht en verandering krijg je toch pas als je de Chatham Rules achterwege laat en vrijuit spreekt.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Bekijk meer van

Frederique de Jong De Dag

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.