RetailTrends-hoofdredacteur wordt conceptmanager bij FD/BNR

Andere manieren bedenken om journalistiek werk bij het publiek krijgen. Dat is het kort gezegd wat Donovan van Heuven gaat doen bij Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio. Van Heuven, nu nog hoofdredacteur van RetailTrends.nl, gaat daar op 19 augustus aan de slag als conceptmanager. “Je kunt denken aan het opzetten en organiseren van journalistieke evenementen, zoals debatten en bijeenkomsten met de community. En er zitten nog veel meer ideeën in de pijplijn.”
Media moeten volgens Van Heuven steeds meer een platform worden, waarbij journalistiek werk op talloze verschillende manieren wordt uitgebaat. Niet alleen op print en online dus, maar vooral live. Met een podium, op een plek waar mensen naartoe kunnen gaan. “De kracht van live evenementen is gigantisch”, vindt Van Heuven. “Mensen hebben nog altijd de behoefte elkaar te ontmoeten. En wanneer je een expert live zijn verhaal ziet doen, blijft dat mogelijk veel beter hangen.”
Hetzelfde thema op meerdere manieren aan de man brengen, dus. De afgelopen jaren deed Van Heuven daar al ruimschoots ervaring mee op bij RetailTrends waar hij 12,5 jaar werkte en van redacteur opklom tot hoofdredacteur. “Doordat ik allerlei rollen heb doorlopen heb ik nu oog voor de kansen die er op al die niveaus nog liggen. Veel media laten hun journalistieke werk op de plank liggen. En dat is zonde.”
“Nieuwe verdienmodellen vinden op basis van je content”, noemt Van Heuven het. Bij RetailTrends deed hij dat onder andere door studiereizen aan te bieden naar bedrijven die voor lezers interessant zijn. Of FD/BNR ook studiereizen gaat aanbieden is volgens hem nu nog te vroeg om te zeggen. “Ik moet nog beginnen. Ik ga mij in ieder geval focussen op vernieuwende concepten. Het doel is ons publiek nog beter bereiken, op zoveel mogelijk verschillende plaatsen.”
Van Heuvens functie bij RetailTrends wordt op interim-basis overgenomen door Hans Verstraaten, die eerder hoofdredacteur was van Nieuwe Revu en Management Team.
Praat mee